Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Problem efter nedladdning med synonymkonto etc 2009-03-11 19:13
Hej.
Har just köpt UNI_BAS och förstår för tillfället ingenting. Jag har erhåll en preliminär licensnyckel då jag inte betalat för mjukvaran ännu.

1. Bokföringsåret anges till 2008. Varför?

2. Jag finner inga förinställda kontosynonymer ( för exvis gem) vilket direkt skulle leda mig till rätt konto (kontorsmatrial). Varför? Detta var i huvudsak anledningen till att jag köpte programmet då jag har bristande bokföringskunskaper.

3. På kontouppgifter finns inte fördesignerat vilka konton som gäller för inventarier, ränteintäkter. Varför?

MVH
Torsten
 Skrivet av:  Torsten Ringqvist IP: 83.233.76.66



Svar: Problem efter nedladdning med synonymkonto etc 2009-03-11 20:00
"Förstår för tillfället ingenting" är förhoppningsvis en överdrift - annars vet jag inte var jag ska börja. Hur som helst så börjar jag med de 3 punkter som Du specificerat.

1. Det är Du själv som angett när bokföringen skall påbörjas. Du har med all säkerhet angett att Du ska börja bokföra år 2008 och då är det väl OK att bokföringsåret anges till 2008. - Du har säkert angett att Du har brutet räkenskapsår som avslutas någon gång 2009. Ditt näst bokföringsår påbörjas då någon gång 2009 och det året får då följdriktigt heta år 2009.

2. Kontonamnen är gemensamma för alla användare. Kontosynonymerna är av mera personlig karaktär - knutna till just Ditt personliga sätt att knyta an till ett visst konto. Du får därför själv lägga in "Folksam" som synonym för kontot Företagsförsäkring (- eller Du kanske har Länsförsäkringar där??).

3. Vissa konton får man lägga in själv under Databas/Kontouppgifter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222



Svar: Problem efter nedladdning med synonymkonto etc 2009-03-12 21:42
Hej Torsten,
Jag tänkte bara säga, var inte rädd för att ändra kontonamnen till sådant som är lättförståeligt t.ex. "Datorprylar" eller "Fikabröd". Om någon revisor vill ta sig en titt vid bokslutet, så kan du alltid ändra tillbaka till fackspråk.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.102




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =