Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ingående balans 2009-03-07 18:10
Hej

Jag har fört in ingående balans på konton från min resultat rapport från förra året som kommer från ett annat bokföringsprogram.

Säg att jag ska föra in 350 000 totalt för både tillgångar och egetkapital och skulder.

I min balansrapport från föregående år är allt ihopklumpat till en summa, 350 000, som Eget Kapital.

Sedan står det analys av eget kapital. Där står Årets vinst, momsskuld, betalning av F-skatt osv.

Jag förde in hela belopped 350 000 in i 2010 Eget kapital delägare 1 men det slog mig nu att jag kanske borde fördela summa in alla konton som årets vinst, momsskuld, f-skatt osv.

Spelar detta någon roll eller bör jag sätta in allt i dessa konton?

Tack på förhand
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.251.125.170



Svar: Ingående balans 2009-03-09 00:52
Hej Mikael!

Det låter väldigt konstigt att ditt gamla program "klumpat ihop" balansen? Förutsatt att konteringar gjorts på ett riktigt vis, borde du få ut olika balansvärden på dina konton. Momsskulder, F-skatt etc. ska vid bokslutet in på Interima skulder och det du fakturerat under 2008 men ej fått betalt för under året, blir Interima tillgångar/fordringar.

Eget kapital blir summan av dina tillgångar, alltså kassa,bank,etc. men även dina interimfordringar. Du drar sedan av dina interima skulder samt redovisat resultat och kvar blir Eget kapital. Eget kapital, interimskulder samt redovisat resultat ska ligga i minus.

Kolla en gång till i ditt gamla program om inte balanserna finns för utskrift, annars får du nog ringa din revisor!


Eget kapital, skulder samt redovisat resultat, ska läggas in med minustecken.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.23



Svar: Ingående balans 2009-03-10 17:48
Hej Åke, tack

Jag kanske inte gjorde ett riktigt bokslut. Får nog be någon kolla på detta åt mig.

Kan jag ändra ingående balans i efterhand i unibas?
 Skrivet av:  Mikael IP: 85.226.211.195



Svar: Ingående balans 2009-03-10 18:32
Du kan ändra ingående balans i UNI_BAS bokföringsprogram fram till dess att Du gjort första bokslutet. Efter detta är ju alltid ingående balans = utgående balans föregående år.

Det finns bokföringsprogram där man kan ändra ingående balans mellan två år, men kommer skattemyndigheten på detta så blir det en tid bakom galler som straff.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 9 =