Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Köpa och sälja.. 2009-03-05 22:40
Hejsan!

Mitt företag köper och säljer begagnade bilar vilket innebär att jag inte fakturerar mina kunder moms utan bara skattar på vinsten. Jag har precis kommit igång och sitter därför och funderar på hur jag ska bokföra mina köpta och sålda bilar.

När jag köper en bil så använder jag mig av "kostnader utan faktura" och kontona "kassa" och "lager".

När jag sedan säljer bilarna så är jag mer osäker. Jag testade att lägga in bilen som en "artikel" och sedan ha den artikeln som grund i en "kundfaktura" som ska betalas "kontant". Det blir därmed ett snyggt kvitto till kunden.
Men hur ska jag samtidigt få mitt lagersaldo att sjunka så att resultatet blir korrekt?

Någon som kan hjälpa en nybörjare? Tack på förhand!
 Skrivet av:  Andreas IP: 83.254.52.174



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-09 00:16
Hej Andreas,

Det är väldigt enkelt! Kontanterna du får ökar din kassa, alltså debet. Ditt lager minskar med samma belopp, altså blir det kredit här.

Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.23



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-09 09:21
Hej och tack för svaret.

Jag köper en bil för 2000:- och lagersaldot ökar med samma summa.

När jag sedan säljer samma bil för 3000:- så hamnar ju lagersaldot på -1000?

Är detta okey?
 Skrivet av:  Andreas IP: 83.254.52.174



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-09 13:43
Njaeae... det där blir inte riktigt rätt.

Du köper prylar för 10 papp (Kassan, 1910, minskar, och varuinköpskostnaden 40xx ökar lika mycket)
Du säljer därefter för 15 papp (Kassan, 1910, ökar 15 papp och intäkterna för försålda varor, 30xx ökar lika mycket).

Mellanskillnaden mellan de 15 papp du fått in och de 10 papp du lagt blir din vinst, 8999.

Gör en koll i testbolaget så ser du hur det fungerar.
Gör ett inköp av varor med pengar från kassan, och därefter en försäljning mot faktura och slutligen en registrering av att pengar kommit in till kassan. Du ser då titta på verifikaten för att se hur flödet gått.


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-10 10:39
Förlåt att jag är så frågvis. Men efter detta tror jag det lossnar lite..

"slutligen en registrering av att pengar kommit in till kassan"

Hur gör jag detta?`Övrig bokföring?
 Skrivet av:  Andreas IP: 83.254.52.174



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-10 19:55
Hej!

Prova med testbolaget. Gör först en utskrift av resultatrapport och kolla sista raden, årets vinst.

Antag att du gör ett kontantköp* (10 papp) från en privatperson och att du säljer mot faktura (15 papp):

Gör ett inköp av varor med pengar från kassan (REGISTRERA, KOSTNADER UTAN FAKTURA), och därefter en försäljning mot faktura (REGISTRERA, KUNDFAKTUROR) och slutligen en registrering av att pengar kommit in till kassan(REGISTRERA, BETALNING FRÅN KUND).

Gör en ny utskrift av resultatrapporten och resultatet har nu ökat med 5 papp. Det här är alltså vinsten på dina affärer.

När du så småningom gör ett bokslut flyttar unibas automatiskt över resultatet till eget kapital.

Den totala årliga vinsten är det som ligger till grund för din deklaration och det är också det maximala belopp du kan ta ut från firman utan att "förbruka" firmans resurser.


*Apropå kontantköp: Se till att du får kvitto på beloppet, annars får du ett elände att vid en revision kunna bevisa att du verkligen haft den utgiften.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Köpa och sälja.. 2009-03-10 20:55
Tusen tack Lars!

*Apropå kontantköp: Jag köper av företag och dom ger mig alltid kvitton. Däremot vill inte alla privatkunder jag säljer till ha kvitto. Då skriver jag ut det ändå när kunden gått och slänger.. Men tack för tipset!
 Skrivet av:  Andreas IP: 83.254.52.174




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =