Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

felbokförd faktura 2009-03-04 17:43
Jag har bokfört och betalt en faktura från leverantör med fel belopp. 40 öre. Det blir därför fel i avstämningen. Checkräkningskontot i bokföringssystemet och i verkligheten diffar därfär med 40 öre. Nu till min fråga.

Jag förstår att jag först måste trycka på kreditknappen under registrera leverantörsfakturor och sedan lägga upp en ny som jag betalar men vilket datum ska jag använda mig av. Fakturan och betalningen som ska krediteras är flera månader gamla. Av detta lär man sig att man ska göra avstämmning varje månad men vad gör jag nu ?????????????????
 Skrivet av:  Anna IP: 81.226.251.92



Svar: felbokförd faktura 2009-03-05 17:47
Bokföring är förstås viktigt och det är ju viktigt att allt stämmer på öret - ELLER ?
Har Du en miss på 40 öre ska Du nog inte lägga alltför stor tid på att rätta till detta. Varken revisorn, skattemyndigheten eller någon annan är ute efter att hänga Dig för futtiga 40 öre.

Gör en ombokning så att checkräkningskontot stämmer och var sedan nöjd med det. Den andra vägen med kreditering av fakturan ... etc är utan tveka att överarbeta dessa 40 ören.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 92.244.7.153




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =