Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Liten utvärdering 2009-03-01 18:36
Jag har nu tittat igenom Uni-Bas, men gör inget anspråk på att allt är genomgånget i detalj. Jag håller med om att Uni-Bas är billigare än SPCS i de flesta avseenden ( se mitt inlägg "Budget".). Jag har själv jobbat med ekonomiprogram sedan 80-talet. I mitt fall handlade om ett stort företag med koncernredovisning, projektredovisning, lagersystem m.m. så jag får väl antagligen sälla mig till de s.k. experterna, vilket inte hindrar att jag gillar initiativet med "enkel" bokföring.

Som nybliven pensionär har jag fått ett par föreningar "på halsen" och det är till dessa som jag nu söker lämpliga program. Jag kan konstatera att Uni-Bas i sig är otillräckligt för våra ändamål. Det behövs en del moduler att komplettera med. Bl.a. Budget, Påminnelse och Räntemodul. Även mängdfakturering är ju aktuellt i samband med medlemsavgifter och andra mängdrelaterade avgifter.

Nu var ju modulerna ganska billiga trots allt och initiativet att skippa serviceavgifter är lovvärt. Dessutom är modulerna ganska innehållsrika, så man får en hel del för pengarna. Uni-Bas är vad jag förstår ett program, utvecklat i från databasapplikationen 4D. Frågan är vad som händer vid uppdateringar till nya versioner av operativsystem? Snart kommer väl Windows 7. Fungerar Uni-Bas/4Däven då? Eller måste vi köpa uppdateringar för dyra pengar? Där finns ju en fördel i serviceavtal, att man garanterar funktionaliteten även kommande år och i nya versioner.

Jag kommer gärna tillbaka till detta med skärmbilden! Det finns program på marknaden där man kan få fram en helskärm. Det underlättar en hel del, bla om man sitter som jag, ofta med en laptop med 12" skärm. Jag personligen tycker det skulle vara ett lyft för programmet att kunna förstora upp det.

Sammanfattningsvis verkar Uni-Bas vara ett enkelt och lättfattligt bokföringsprogram som i och för sig kunde innehålla lite fler funktioner och även då kosta några kronor mer. Det är även trevligt att kunna "designa" program lite personligt med vissa färger exempelvis. En outstanding företeelse är ju det här Forumet som jag nu skriver till. En lysande idé som inte kan värderas i pengar. Det är hedervärt att Unicell tar åt sig både ros och ris och inte räds för att få på moppen av kunder och andra. Snabba svar av Unicell och även svar på frågor om bokföringsteknik m.m. Det kallar jag för att bry sig om kunderna och bara detta Forum gör att jag förmodligen blir Uni-Bas användare.

Att man sedan blir uppringd av en trevlig dam som tackar för att man har registrerat sig och frågar om nerladdningen gick bra, gör ju inte saken sämre!

Åke

 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.184.241



Svar: Liten utvärdering 2009-03-01 20:30
Tack Åke för Ditt utförliga inlägg. Du är förstås också välkommen som kund till oss.

Det finns väl inget program som till 100% kan täcka allas behov och önskemål. Vår målsättning är förstås att komma så nära som möjligt inom rimliga gränser. Du har i inlägget rest 2 frågor:
- Hur går det med 4D i Win7. Detta har redan testats utan några problem, trots att Win7 ännu inte är släppt. Vi har arbetat med 4D sedan 1988 och den kod vi skrev då fungerar än.
- Skärmstorlek. Du nämner att det finns program på marknaden där man kan få fram en helskärm. Vi har lagt upp en bild på detta: program-bild
Bilden visar att UNI_BAS ändå blir mera lättläst än en helskärmsbild från ett annat program och så som vi ser det är det just det som trots allt är viktigast.

Än en gång tack för Ditt inlägg.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Liten utvärdering 2010-01-18 10:50
Fungerar det både för Windows 7 32 bit och 64 bit?
 Skrivet av:  Anders IP: 192.16.134.69



Svar: Liten utvärdering 2010-01-18 12:55
Visst fungerar UNI_BAS under Windows 7 både 32-bit och 64-bit - och det kommer att fungera under Windows 8, 9, 10 ....... och 128-bit, 256-bit .......

Vi har hängt med i 25 år sedan 1985 och har inga planer på att ge upp!
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.234




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 4 =