Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturaproblem 2009-02-26 10:50
Om jag har förstått saken rätt, innebär Kontantmetoden att man bokför en kundfaktura först när man har fått betalt. Men så fort man skriver ut en faktura i Uni_Bas för att skicka till kunden, tycks den bokföras automatiskt, även om man har programmet inställt på Kontantmetoden. Finns något att göra åt detta?

När jag testade att skriva ut min första faktura, klickade jag i för förhandsvisning. Försökte sedan printa ut. Ingenting kom ut på printern och jag har inte heller lyckats hitta faturan som fil på datorn. Jag försökte printa igen och fick ut en Fakturakopia. Den kan jag ju inte skicka till kunden. Finns det något sätt att komma åt originalet på nytt?

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.36.253



Svar: Fakturaproblem 2009-02-26 17:50
Har man valt kontantmetoden när man skapade sin datafil, då hanterar UNI_BAS fakturorna därefter. Vilket verifikationsnummer har den faktura som Du säger är bokförd? Återkom gärna med svar på den frågan här.

Om Du väljer förhandsgranska/Skärmutskift, då kommer fakturan förstås på skärmen. Du har där en skrivarsymbol. Om du inte trycker på den - då kommer ingenting på skrivaren.

Det finns bara ett original. - Allt annat är kopior. Så är det och detta är ju självklart.
Det finns sedan en "fuskväg" för att få ut ett nytt "original". Den vägen kan vi visa via telefon.

Har Du serviceavtal ingår den servicen i vårt åtagande. Den som har serviceavtal betalar ju trots allt 35 kr i månaden för fri telefonservice och fria uppdateringar - så det är klart att vi då ska hjälpa till med detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Fakturaproblem 2009-02-26 19:22
Nja, min fråga föranleddes av en passus i Handboken:

"När Du registrerat alla fakturarader trycker Du på knappen ”Skriv ut”. Fakturan skrivs ut. Efter utskrift får Du en fråga på skärmen om utskriften är OK eller om den skall makuleras.
- Väljer Du makuleras kommer Du tillbaka till sidan där Du registrerat fakturan.
- Väljer Du OK, sparas fakturan, den bokförs och skapar en post i Din kundreskontra."

Men att fakturan bokförs gäller kanske bara om man använder faktureringsmetoden?

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.36.253



Svar: Fakturaproblem 2009-02-26 20:21
Hej Eva,
Du angav att fakturan hade bokförts. Jag var därför intresserad av att få veta på vilket verifikationsnummer som fakturan bokförts på. Gå till Rapporter/Bokföring och tryck på "Spåra verifikat" på vänster sida. Där kan Du se verifikationen - vilket nummer?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Fakturaproblem 2009-02-27 18:30
Tyvärr kan jag inte kolla i "Spåra verifikat", eftersom jag – dum som jag är – har avinstallerat programmet i tron att det gick bra att ominstallera det. Så nu har jag ingen UNI_BAS längre. Så det kan bli!

Men förmodligen bokfördes inte fakturan alls, utan jag trodde bara det, eftersom jag det stod i Handboken att så skulle ske.

Eva.
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.36.253



Svar: Fakturaproblem 2009-02-28 15:02
Eftersom Du avinstallerat programmet är Du tillbaka på ruta 1. Du måste först och främst ladda ner programmet från vår hemsida igen.

I nästa steg måste Du skapa en ny datafil. Det enda sättet att skapa en ny fil är att ta vägen över "Köp UNI_BAS". Nu behöver Du inte oroa Dig - du behöver inte köpa/betala för UNI_BAS en gång till, men på något sätt måste Du registrera företagsuppgifterna och det gr Du genom att gå igenom köpprocessen igen.

Det är här viktigt att Du registrerar företagsuppgifterna exat så som Du registrerade dem då Du köpte UNI_BAS. Ditt licensnummer byggs med hjälp av de registrerade uppgifterna och om Du registrerar annorlunda nu - då har Du helt plötsligt ett licensnummer som inte passar ihop med Ditt företag.

När Du väl skapat Din datafil, då är det bara till att köra igång igen.

Det står förtås inte i handboken att man INTE ska avinstallera programmet. Men, skulle vi skriva allt som man INTE ska göra i handboken, då skulle ingen orka läsa den.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Fakturaproblem 2009-02-28 22:48
Tack för instruktionerna!

Bara för att kolla att jag inte har missförstått:

Jag måste alltså ladda ner på nytt? Betyder det att jag inte kan använda den installerare som jag har sparad på min hårddisk?

Och vad händer om jag råkar skriva någon bokstav fel? Blir jag debiterad för programmet en gång till då?

Bästa hej,

Eva
 Skrivet av:  Eva IP: 80.216.36.253




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =