Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-02-24 17:54
Hej!

Vet inte om det här är en dum fråga men om jag köper in t.ex. material för att göra örhängen för 400 kr och sedan gör 100 par örhängen som säljer för 200 kr/paret, hur bokför man den värdeökningen då? Är det lagervärdet som går upp? Vid inventering tänker jag, inte är väl örhängena då värda 4 kr/paret?
 Skrivet av:  Karin IP: 81.232.146.43



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-02-24 18:48
Vi på UNICELL svarar förstås gärna på frågor som är direkt knutna till våra program. Frågan i denna tråd är av mer allmän karaktär där vi alltid tacksamma om någon utomstående kan besvara frågan.

Själva registreringen av transaktionen gör man sedan enklast under Registrera/Övrig bokföring.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-02-24 19:21
Ja, om någon vet så vore jag väldigt tacksam!
 Skrivet av:  karin IP: 81.232.146.43



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-02-25 22:58
Hej Karin,
Låt oss säga att jag köper oljefärger, duk m.m. för 1000 kr. Jag målar sedan 10 tavlor med materialet. Jag vill ha 1 million styck för dessa, alltså 10 millioner!

Som du ser faller det på sin orimlighet. Dina örhängen är fortfarande värda 400 kr om du inte kan få någon betrodd värderingsman att värdera dessa till de 20 tkr som du beskriver. Du har ju heller ingen större nytta av att skriva upp lagret annat än om du ska sälja ditt företag inkl. det aktuella lagret. Moms får du bara dra av på de investerade 400 kronorna.

Självklart kan ett lagervärde utgöra underlag vid eventuell bankkredit eller lån. Men troligen värderar ändå banken dina örhängen till 400 kr, såvida du inte heter Efwa Attling...

Åke
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.217



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-03-08 16:28
Tackar så mycket!
 Skrivet av:  Karin IP: 81.232.146.43



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-04-04 18:16
bara en tanke till; om man heter efwa då? eller billgren eller vad som helst.
 Skrivet av:  Karin IP: 81.232.146.43



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-04-04 18:33
Hej Karin,
Ja raljerade lite och pekade på om man är en "kändis", så kanske örhänget skulle kosta 2000 kr istället för 200! Har man en omsättning på flera miljoner, så antar jag att skatteverket kan acceptera att man också kan ha ett lager som är högt värderat.

Självklart är det ju så att ditt arbete (som t.ex. designer) värderas lite olika, inte p.g.a. ditt arbete utan av den s.k. marknaden. Annars är det bara att gratulera om du har en initialkostnad på 4 kr och kan sälja den färdiga produkten för 200 kr. 2% materialkostnad för en produkt skulle nog t.o.m. imponera på Ingvar Kamprad.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.52



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-04-13 21:59
Jo det är just det jag menar! När och hur tror ni att lagret "uppvärderas" pga varornas slutpris? Är det skillnad på hantverk/konsthantverk/konst/"design"?
Jag är mest nyfiken nu, för mig gör det ingenting egentligen vad mitt lager skulle vara värt.
 Skrivet av:  Karin IP: 90.233.171.249



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-04-15 23:50
Hej igen Karin,
Du har tydligen hängt upp dig på lagervärdet, av nyfikenhet... Du kan givetvis värdera ditt lager lite hur du vill. Frågan är vad du vill uppnå? Ska du sälja ditt företag är det givetvis bra att lagret är högt värderat, men köparen kan ju värdera lagret till någon helt annan summa.

Ska du låna pengar till företaget, är också värdet till din fördel. Å andra sidan gör också banken sin egen värdering som ligger till grund för säkerheter m.m. För övrigt är det ingen fördel med ett dyrbart lager som ligger och dammar och ett bra riktmärke är att lagret inte är mer värt än det kunderna vill betala...

Det är självklart ingen större skillnad mellan de olika hantverksformer du nämner. Normalt kan ett företag tillverka produkter som blir osålda en kortare eller längre tid. Dessa produkter kan ofta beräknas efter ett försäljningspris till kund och en nettoprislista. Tillverkar du örhängen som kan säljas för 400 kr/par till kund, så kan du givetvis ha ett antal i lager och även anse att dessa är värda den aktuella summan. Men lagervärdet är lite ointressant rent generellt.

Din fråga från början gällde ju egentligen hur man bokförde värdeökningen och det är helt enkelt så att du bokför ditt tillverkningsmaterial som kostnad, oavsett vad den nu kan vara. Din slutprodukt bokför du som försäljning, oavsett vad den kostar. Mellanskillnaden blir vinst för företaget och den får du betala skatt för.

Det är väldigt svårt att enkelt förklara sånt här. Lager skrivs oftast ner i bokföringssammanhang. Ett stort och dyrt lager relaterat till liten omsättning i företaget brukar betyda att företaget går dåligt...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.172.75



Svar: Lagervärde när man tillverkar saker själv? 2009-05-15 14:12
Det finns något som heter Lägsta Värdets Princip. Googla lite och bliv upplyst. :)

(LVP går i korthet ut på att det är det lägsta av omsättningstillgångarnas anskaffnings- och verkliga försäljningsvärde som ska räknas.)
 Skrivet av:  Peter IP: 82.117.120.29




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =