Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Har använt 2019 felaktigt - generell bokföringsfrå 2009-02-12 12:38
Hej!

Efter att ha bokfört ett litet familjeskogsbruk i excel i flera år - utan några konto-nummer, bara namn på konton - har jag så smått testat i bokföringsprogram.

Fick förslag på kontoplan från den som hjälper mig med deklarationen. Då jag var i behov att ytterligare konton, lade jag glatt till egna - och bl.a. använde jag mig av 2019 för eget kapital för en av delägarna (2018 var gemensamt för oss båda, men jag tyckte det var bättre att vi hade varsitt - och tog bara nästa lediga nummer).

Har nu förstått att 2019, enligt god bokföringssed, bör användas till årets resultat (detta fanns inte med i kontoplansförslaget). Nu är det för sent då kontot är använt (felaktigt?) och året låst. Kan jag lösa det genom att t.ex. använda 2999 för resultatet istället?

Bör väl också tillägga att bokslut inte görs i näringsverksamheten, utan det är bara bok som förs, så det finns väl egentligen inget behov av en balansräkning i balans så att säga. Men, om inte annat vore det roligt att göra det.

Någon som har något råd efter denna långa utläggning?

Undrar Anna
 Skrivet av:  Anna IP: 92.241.194.232



Svar: Har använt 2019 felaktigt - generell bokföringsfrå 2009-02-16 19:49
För att Du fortsättningsvis ska ha det lättare att välja kontonummer kan jag rekommendera att Du laddar ner den kompletta BAS-kontoplanen från http://www.bas.se/kontoplaner.htm

I det fallet som Du beskriver skulle Du ha istället ha använt konto 202x och för nästa delägare 203x etc

Nu när skadan är skedd får vi försöka rätta till detta. Om Du har serviceavtal ring serviceavdelningen så får Du hjälp där.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =