Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momspliktig försäljning 2009-02-06 21:59
Hej!
Nu börjar jag att lacka ur riktigt ordentligt Bugg Bugg och åter Buggar.
Nu skrivs ej momspliktig försäljning ut vid momsrapport, ingående och utgående moms kommer med. För att göra årsbokslut 2008, hade det blandats rejält med siffror som ej stämde min revisor fick inte ihop siffrorna, han slet sitt hår och det gjorde hål i min plånbok.
Jag fick en uppdatering och buggen försvann, ordning ett tag, ska det vara så här. det hade blivit billigare om revisorn hade gjort allt från början + all tid som jag har lagt ner på detta. Fortsätter det så här så byter jag mer en gärna program, pengarna tillbaka och en rejäl kompensation för alla onödiga timmar som har gått till spillo.
 Skrivet av:  Morgan IP: 78.69.55.213



Svar: Momspliktig försäljning 2009-02-07 09:12
Någon har sagt att det inte existerar något bugg-fritt dataprogram. Det kan ligga något i detta uttalande. MEN, det är samtidigt så att allt som man kanske vill kalla för bugg inte alltid är en bugg. Ibland kan det vara så att användaren själv ligger bakom en felregistrering eller inte har gjort korrekta inställningar av sitt program

Den momspliktiga försäljningen är det som bokförs på konton 3xxx MEN här finns även konton som momsfri försäljning, exportförsäljning, försäljning med omvänd moms osv osv. Eftersom den enligt riktlinjerna för BAS-kontoplanen råder stor frihet att använda konton 3xxx hur Du vill, måste man göra inställningar av sitt bokföringsprogram. Detta innebär att UNI_BAS inte på egen hand kan plocka ut just Dina momspliktiga konton för att visa dessa på momsrapporten - UNI_BAS behöver Din hjälp.

Gå till Databas/Styrnng/Moms. Där finns först och främst en video som beskriver allt som har med moms att göra. Titta på videon och gör sedan inställningarna anpassade till hur Du använder Dina 3xxx-konton. När Du gjort inställningarna korrekt, försvinner Din s.k. bugg.

För att få momsrapporten rätt måste man göra dessa inställningar i alla bokföringsprogram. Därvid skiljer sig UNI_BAS inte från något annat bokföringsprogram. Det som är den stora skillnaden mellan UNI_BAS och andra bokföringsprogram, är att Du med UNI_BAS har ett forum där Du fritt får ge utlopp för Din frustration. Andra programleverantörer vågar inte ha ett öppet forum - man kan bara fråga sig varför?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =