Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföra faktura från kund 2009-01-27 18:00
Hej. Jag använder kontantmetoden och antar nu att jag kanske gjort fel. Jag bokförde ju 2008 fordringar på kundfaktura. Nu 2009 har jag fått betalt från kunden. Jag gör min registrering genom att klicka på fliken betalning från kund och det blev ju en verifikation med T+ och T- (fordringar minskade) men den bokförde ju ingen moms och det är väl kanske också rätt, den ska ju vara på 2008 eller .... Men mina intäkter ökade inte och det borde jden väl gör? Dessutom står det i verifikationent att tillgången ökade med inkl moms. Hur ska jag bokföra i ert system så att jag får rätt på detta?
 Skrivet av:  Margareta IP: 90.229.222.43



Svar: bokföra faktura från kund 2009-01-27 22:23
När Du skrev ut fakturan 2008 skedde ingen bokföring. Fakturan syntes bara i reskontran under kunder.

Vid övergången till nytt år skall enligt kontantmetoden alla resterande fakturor (både kund- och leverantörsfakturor) bokföras med intäkter och moms och det uppstår då en kundfordra/leverantörsskuld som förs över till nästa år. Denna bokföring sker helt automatiskt genom att trycka på knappen "Registrera resterande kundfakturor".

När man sedan in på det nya året får betalt för en sådan faktura, är denna bokförd på samma sätt som om man hade bokfört den enligt fakturametoden. En betalning innebär därför inget annat än att man dels får in pengar på t.ex bankkonto (som ökar - debet) och dels minskar kundfordran konto 1510 (kredit). Vid betalningstillfället berörs varken momskonto eller intäktskonto eftersom den bokföringen gjordes under föregående år.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: bokföra faktura från kund 2009-01-28 17:03
Tack för svaret, men varför får jag ingen intäkt 2009 när jag får in pengar på bankkontot 2009? Jag har väl egentligen endast en fordring 2008 och ingen intäkt då.
/Margareta
 Skrivet av:  Margareta IP: 90.229.222.43



Svar: bokföra faktura från kund 2009-01-28 18:13
I den sista meningen som du skrev blev det tvärtom - under 2008 hade Du en intäkt - och under 2009 har Du en fordran.

Du får under 2009 in betalning för din fordran, men Du gör ingen affär 2009.

Affären gör du under 2008 och det är det som ger en intäkt under 2008.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 6 =