Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Leverantörsskuld vid årskiftet 2009-01-06 17:02
Har en enskild firma och kör kontantmetoden.

Jag har lagt in alla fakturor som kom innan årskiftet precis och har nu en del funderingar på hur programmet (UNI_BAS) tänker.

1. Fattar jag rätt så kommer totala leverantörsskulden enbart synas i resultatet efter att jag tryckt på "Bokför resterande lev.skulder"?

2. En av leverantörsskuldsfakturorna ser ut så här:
"Inventarie" (1220): 15000 kr
(Övriga kostnadskonton, moms etc: 30000 kr)

Jag har gjort avskrivning på 20% (3000kr) som sig bör den 31 december. Tittar jag på alla leverantörsskulder så har inte Inventariebeloppet (15 000 kr) dragits ifrån totala summan, vilket i mitt huvud kommer göra att resultatet blir 18 000 kr lägre (15 000 + 3 000 kr redan avskrivet). Fixar UNI_BAS detta utan att visa mig rätt siffror innan. Lite jobbigt att inte kunna ha kontroll över detta. Eller har jag missat något?


3. Kommer UNI_BAS ihåg hur det såg ut med lev.skulder den 31/12? Alltså, kan jag fortsätta bokföra de betalda leverantörsskuldsfakturorna efter 31/12 utan att trycka på "Bokför resterande lev.skulder" eller är detta vitalt för att allt ska bli rätt?


Med vänliga hälsningar

Mikael A
 Skrivet av:  Mikael IP: 83.233.6.203



Svar: Leverantörsskuld vid årskiftet 2009-01-06 19:15
Hu, det var mycket. Men, det är tydligt att Du tänkt efter och det uppskattar vi.

1 Leverantörsskulden syns från allra första början, men bara om Du tittar under Rapporter/Leverantörer.
Det som däremot inte syns är bokföringen eftersom Du bokför enligt kontantmetoden.
Du kan också se inventariet i inventarieboken från första stund.
När du så småningom (efter årsskiftet) trycker på knappen "Bokför resterande leverantörsskulder", först då kommer bokföringen (på bl.a 1220) att synas i bokföringen.

Avskrivningar görs inte på konto 1220 utan på konto 1229. Inköp av inventariet (15000 + moms) påverkar inte resultatet. Det är det som skiljer ett inventarieköp ifrån inköp av t.ex kontorsmaterial. När det gäller inventarieköp så fördelas kostnaden (det som påverkar resultatet) över flera år. Alltså resultatet påverkas bara av den del Du skriver av varje år - den delen Du konterar mellan 1229 och "AvskrivningsKOSTNADS"-kontot. Så småningom har Du lika mycket (i kredit) på 1229 som Du ursprungligen konterade (i debet) på 1220. Då är hela inventariet avskrivet.

Du tycker kanske att det "Lite jobbigt att inte kunna ha kontroll över detta", men se det istället så att Du slipper att bry Dig - UNI_BAS vet hur det ska vara och rättar sig därefter.

3. Efter den 31/12 kan Du inte göra betalningar av fakturor (varken kundfakturor eller leverantörsfakturor) förrän Du tryckt på knappen "Bokför reterande... Att trycka på den knappen betyder att Du inte har fler betalningar som ska bokföras under det gamla året. Att trycka på den kanppen betyder också att fakturorna kostnadsförs och att det i samma stund uppstår en leverantörsskuld på kontot för leverantörsskulder. En betalning av fakturor efter detta innebär att leverantörsskulden minskar.Tidigare under året innebar en betalning istället att fakturan kostnadsfördes.

Hoppas att detta klargjorde det hela något. Men som sagt, låt UNI_BAS hjälpa Dig igenom trassligheterna . då blir det rätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Leverantörsskuld vid årskiftet 2009-01-06 23:34
Tack!
Jag förstår.
Min nästa uppgift nu när alla 2008:s fakturor är inne i systemet och inte är betalda att klicka
"Bokför resterande lev.skulder". Jag kan med andra ord inte göra fel eftersom UNI_BAS hindrar mig att bokföra en betalning?

Vi är nästan framme men saknar bara några till kommentarer från er.

Jag upptäckte att leverantörsskuldsfakturorna fick verifikationsnr 0 allihop. När jag lade in dem fick de ett ver.nr i 2008 års ordning (råkade nämligen skriva ver.nr:et i min stämpel på fakturan men slutade med det när jag upptäckte att när jag bokförde kostnader utan faktura så fick de samma ver.nr). Är det först när jag betalar fakturorna som de får ett ver.nr (i 2009 års ordning då?)?
Eftersom de påverkar 2008 års resultat borde de väl få ett verifikationsnummer som tillhör det året?

Tack för er fina service och snabba svar!

Mvh,

Mikael
 Skrivet av:  Mikael IP: 193.89.191.197



Svar: Leverantörsskuld vid årskiftet 2009-01-08 09:49
Någon som vet svaren på mina sista frågor?

Mvh,
Micke
 Skrivet av:  Mikael IP: 213.115.61.196



Svar: Leverantörsskuld vid årskiftet 2009-01-08 13:34
Visst får Dina fakturor för 2008 ett verifikationsnummer i 2008-ordning. Detta får de så fort Du trycker på knappen "Bokför resterande leverantörsfakturor". Alla fakturor får då samma vernummer.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 3 =