Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

verifikationsnr på faktura 2009-01-04 13:52
Jag brukar inte redovisa fakturor men nu måste jag göra eftersom det går över året. Videon säger att fakturan sparas i bokföringen automatiskt och får ett V-nr. Men det får jag inte. Jag blir inte heller erbjuden ett nytt V-nr. När jag letar efter fakturan kommer det upp V-nr = 0. Vad har jag gjort för fel + hur kan jag få ett V-nr på denna redan inskrivna faktura. /Margareta
 Skrivet av:  Margareta IP: 90.229.222.43



Svar: verifikationsnr på faktura 2009-01-04 15:17
Du har angett att Du ska bokföra enligt kontantmetoden (bokslutsmetoden). När man gjort det valet kommer fakturor inte att bokföras förrän betalning sker.
Fakturorna syns i reskontran men är där angivna med verifikationsnummer 0.

Nå, ovanstående gäller för kontantmetoden under året. Men, vid årsslut skall alla icke bokförda fakturor bokföras (kostnadsföras resp intäktsföras). I UNI_BAS gör man detta genom ett enkelt knapptryck. När väl alla fakturor för det gamla året registrerats och hamnat i reskontran (på kunder resp leverantörer), då går man till Databas/Bokslut och trycker där på de båda knapparna för respektive reskontra. Då får man automatiskt ett verifikationsnummer och fakturorna bokförs automatiskt.

I nederkant finns även en knapp för "Bokslut" - det är ännu inte dags att trycka på den knappen. Återkom till denna avdelning när alla bokslutsposter är avklarade. Först då är det dags att trycka på "Bokslut"-knappen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =