Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut 2008-12-30 00:07
Hej

Jag har en undran och det gäller nämligen, när man ska upprätta ett bokslut vilket jag vet man inte behöver göra den sista detta året, men det är några konton som man ska nollställa.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur man gör det rätt konkret.

Tacksam för att svar
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Bokslut 2008-12-30 10:19
Bokslut är så som ordet säger "att man sluter (stänger) böckerna". Själva bokslutet innebär att man för över årets vinst/förlust till balansräkningen (konto "Årets vinst"). UNI_BAS gör alltså ingen annan transaktion än just denna överföring av vinst/förlust.

Övriga transaktioner som ska göras är t. ex avskrivningar, nollställning av momskonton, periodiseringar av t.ex försäkringskostnader etc, förutbetalda kostnader etc. Vissa av dessa transaktioner kräver specialkunskaper. Mitt råd till den som inte är så van: Sikta på att göra den dagliga bokföring själv - då är 95% av Din bokföring avklarad. Ta sedan hjälp av en redovisningskonsult för att göra årsavslut och deklaration. Denna hjälp kostar ofta inte mer än en eller någon tusenlapp och man är då säker på att det blir rätt gjort.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Bokslut 2009-01-08 00:23
Tacksam för svar!

Jag undrar nu bara, om man ber en redovisningskonsult att göra ovanstående som du
skrev, hur ska jag få in det i programmet sedan, eller får man tillbaka SIE filen sen
som man importerar tillbaka??

Jag sköter den dagliga bokföringen, men det är mitt första årsslut så frågorna är säkert lite
dumma för den som gjort det ett antal gånger.

Mvh Karl
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14



Svar: Bokslut 2009-01-08 20:27
Smidigast, är om din revisor ger dig en utskrift med kontonummer och debet/kredit-uppgifter så att du själv knappar in dem i unibas med "övrig bokföring". Med vettiga förklaringar om åtgärden i textfältet så är det OK.

Tiden att göra justeringarna manuellt är mycket kortare än att börja strula med SIE-importer.

Kanhända Unicell har en annan åsikt?


/ Lars B
/ UniBas-diggare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokslut 2009-01-12 22:11
Jag tackar så mycket Lars B. Snabbt och enkelt svar.

Mvh Karl
 Skrivet av:  Karl IP: 81.236.158.14




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 7 =