Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Postgirot och verklig bokföringsdag 2005-10-01 10:17
Postgirot är lite saktfärdigt av sig (jag använder fortfarande papper-giro) och bokföringsuppgifterna kommer till mig sådär 1-2 veckor efter transaktionen. Under tiden har det självklart hänt en hel del annat i firman, men det är först i efterhand jag får veta postgirots bokföringsdag, dvs när pengarna verkligen hanterades på girot.

Hur hanterar man den (tidsmässiga) oordning som kan uppstå när man först i efterhand får veta postgirots verkliga bokföringsdag? Kan man göra en preliminärbokning som sedan ges ett "skarpt" datum?

Förslag, någon?
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218



Svar: Postgirot och verklig bokföringsdag 2005-10-01 12:04
Jag tror att det är ett gott råd om jag föreslår att Du alltid bokför postgirotransaktionerna den dagen som postgirot anger som transaktionsdag. Om Du någon gång behöver gå tillbaka och kolla en transaktion, då vet Du på så sätt vilket datum Du ska leta efter.

Visst kan det på detta sätt hända att tex verifikation 125 har datum 15/10 och att en piostgirotransaktion kommer härnäst med datum 6/10 och den får då verifikationsnummer 126. - Fel ordning, men kanske inte så viktigt ändå.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Postgirot och verklig bokföringsdag 2005-10-02 20:23
Tack för rådet.
Det är kanske smidigast att göra som ni föreslår. Det kan i och för sig bli lite konstigt med saldona under väntetiden på bokföringsbeskedet från postgirot, men det kan man hantera om man har har lite manuella rutiner vid sidan om.
/Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 3 =