Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ej avdragsgilla kostnader? 2008-12-17 18:31
Hej!

Undrar hur det är med medlemsavgifter i en branschorganisation (LRF i mitt fall). Fakturan innehåller dels en serviceavgift som jag vet är avdragsgill både som kostnad och moms. Sen är det även en ideell avgift (ej momsbelagd). Är en sådan avgift att betrakta och bokföra som en föreningsavgift och är den isf avdragsgill eller ej (konto 6981 el. 6982 enl. bas.kontoplan)

Följdfrågan blir då vad UniBas gör för skillnad på konton som finns både i avdagsgill och ej avdragsgill variant? Påverkar de resultatet olika? Eller är det bara för stöd i deklarationshjälpen. Och om det har någon betydelse för programmet, hur gör jag då skillnad om jag vill skapa nya konton som finns i avdragsgill och ej avdragsgill variant (ex.vis 6981 och 6982)

Mvh Johan E
 Skrivet av:  Johan E IP: 90.235.142.81



Svar: Ej avdragsgilla kostnader? 2008-12-18 15:38
Jag vet inte om programmet gör nån skillnad men jag skulle inte tro det, det program jag hade tidigare gjorde inte det så jag gjorde ett konto under 20 eget kapital efter 2018 Egna uttag
där jag bokförde den inte avdragsgilla avgiften för den är ju egentligen ett "eget uttag"
Och enligt revisor så var det rätt att göra så när det var enskild firma i alla fall
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =