Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Installationskatalog? 2008-12-15 01:14
Laddade ner senaste version för Win (2008-12-11 10:23:44).

Varför kan jag inte sätta egen installationskatalog?
Installationen väljer C:\UNIBAS
Inte ens väljer den att installera under "Program"-katalogen ...

Mvh.
Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 83.233.20.219



Svar: Installationskatalog? 2008-12-15 16:47
Vi har snart 10.000 kunder. Tidigare kunde var och en installera sitt UNI_BAS-system hur/var som helst. Mer än 50% av vår supporttid gick då åt att leta upp "försvunna" program och datafiler.
När alla har sin UNI_BAS-mapp direkt på sin hårddisk - då kan vi tala samma språk med alla kunder.

Visst kan Du flytta UNI_BAS-mappen, men gör det svårare för både Dig själv och oss och vi kan inte hjälpa Dig att hitta varken "försvunna" datafiler eller program.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Installationskatalog? 2008-12-15 20:31
Nja, det är lite tråkigt att ni skall bestämma var jag installerar mina program på min dator. Det är tyvärr lite märkligt. Jag har och vill kanske upprätthålla en viss struktur på mina diskar, då jag tar backup på mitt sätt också ...

Hittills har jag varit nöjd med programmet och supporten, men detta stör mig extremt mycket.

För kunde jag bara skriva över den gamla installationen. Betyder detta att jag nu måste avinstallera den gamla installationen innan jag kör in uppdateringen.
 Skrivet av:  Martin IP: 83.233.20.219



Svar: Installationskatalog? 2008-12-15 20:42
Avinstallera ALDRIG.

Du kommer att få det besvärligara vid uppdateringar. Ett gott råd - låt UNI_BAS-mappen ligga direkt på hårddisken. Det är det Du kan få support på.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Installationskatalog? 2008-12-15 20:43
Ja, då fick jag flyttad en fram och tillbaka ... hit och dit ... men nu är mappen där jag vill ha den. Lite omständigt ... men ok.
 Skrivet av:  Martin IP: 83.233.20.219



Svar: Installationskatalog? 2008-12-15 22:54
Håller med !! Inte speciellt bra att lägga program i rotkatalogen, om man nu vill få programmet på samma ställe vore väl det mest logiska att som alla andra lägga det i programmappen !!
Har inte försökt flytta det än men ska nog göra det för det brukar bli mycket problem med program direkt i rotkatalogen.
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Installationskatalog? 2008-12-16 09:27
Vi vill självfallet inte förbjuda någon att lägga sina filer precis var man än vill lägga dem. Däremot har vi kunnat konstatera att det medför olägenheter att göra egna avsteg från den standardmässiga installationen.

När man gjort egna avsteg från standardsinstallationen och dessa avsteg innebär framtida problem, ingår det inte i vårt serviceavtal att avhjälpa sådana problem. Vid framtida uppdateringar kommer instruktioner bara att avse rena standardinstallationer.

Det förtjänar att nämnas att vi tidigare installerade UNI_BAS i program-mappen. Att som vi nu gjort, flytta ut från program-mappen, innebär mycket extraarbete för oss. Vi har inte gjort denna flytt utan anledning. Det finns goda skäl till att vi valt att installera direkt på hårddisken.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Installationskatalog? 2008-12-16 11:23
Har precis installerat den nya uppdateringen och undrar hur jag får in min bokföring i den nya installationen? Finns ju bara testbolaget där.
 Skrivet av:  Kristina IP: 81.233.193.19



Svar: Installationskatalog? 2008-12-16 12:23
Kristina:
Du fick ett mail i samband med uppdateringen. Följ instruktionen där och så som det står i slutet av mailet: Om Du stöter på något som är oklart kontakta oss via telefon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Installationskatalog? 2008-12-16 12:42
Såg att någon annan skrev om mail angående uppdatering men jag har aldrig fått något sådant.
Fick ett lösenord på fakturan för ett tag sedan och en uppdateringskod som jag inte vet var jag ska skriva in.
 Skrivet av:  Kristina IP: 81.233.193.19



Svar: Installationskatalog? 2008-12-17 00:25
Kom igen!

"Däremot har vi kunnat konstatera att det medför olägenheter att göra egna avsteg från den standardmässiga installationen. "

Som vilka?

"Det finns goda skäl till att vi valt att installera direkt på hårddisken. "

Jaha, vilka?

Detta är nog det första programmet i historien som tvingar en installera programmet högst upp i hårddisken. Helt sjukt måste jag säga.
Ni har tagit ett beslut som jag är säker på att har inget med programmet och göra, bara med er bekvämlighet, när folk ringer som har noll koll på sin dator, men varför skall folk som jag starffas för det och inte kunna välja en installationskatalog eller i alla fall kunna få programmet installerat i Pragram-mappen som 99% av alla program på marknaden idag ...

Att sedan påstå att serviceavtalet inte heller om man installerat på annat ställe är bara hur fult som helst, så skärp er ...

Dessutom med denna typ av uppgradering har ni inte tänkt på att folk som installerar på "standard"-stället, plötsligt får två installationer, på två olika ställen. Bara det sställer till massor av frågor hos folk.

"Att som vi nu gjort, flytta ut från program-mappen, innebär mycket extraarbete för oss. "

Ja, de måste varit ett korkat beslut ni tog och jag kan tänka mig att någom sparkar sig i baken för det. Om inte, så är personen inte så smart ... det är så här man retar upp befintliga kunder tyvärr.
 Skrivet av:  Martin IP: 83.233.20.219



Svar: Installationskatalog? 2008-12-18 15:33
Har bara träffat på ett program där man tvingas att lägga det direkt på C: och det var ett specialprogram för en ventilations/kylanläggning de ärkände utan omsvep att orsaken var att det var enklaste sättet att kringå WindowsVistas säkerhetsfunktioner i programmappen, misstänker att det är huvudorsaken här också !!
Vista har en utomordentlig funktion som hindrar program att skriva data i programmappen den hamnar istället under användarmappen mycket bra tänkt, tyvärr är Microsoft lite inkonsekventa när ett program som ligger direkt på C: tillåts skriva i samma mapp, borde vara så att alla program tvingades att skriva data i denna specialmapp oavsett var de ligger, skulle få datorerna att fungera mycket bättre !!
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =