Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur bokför jag bilköp med avbetalning?? 2008-12-01 12:55
Hej. Är i stort behov av lite hjälp. Jag har köpt en lastbil till företaget där jag betala 20% vid leverans och resten avbetalas under en längre tid månadsvis med amotering + ränta. Jag gör även extra inbetalningar ibland med enbart amotering.
Så min fråga är då - hur bokför jag detta och vilka konton ska ja använda i uni bas?

Evigt tacksam för svar!!!
 Skrivet av:  Frigge IP: 79.138.148.83



Svar: Hur bokför jag bilköp med avbetalning?? 2008-12-03 20:37
Hej!
Lite lurigt att svara på så här över forat. Hur det hanteras beror på om det finns ett leasingavtal i botten eller om det finns andra villkor i köpet. Bokföringen beror också på om du har ett åkeri eller om du använder lastbilen för internt bruk. Något heltäckande svar är därför omöjligt att ge....

Allmänt, så använder man (tillgångs)konto 1240 för lastbilen (sedd som en avskrivningabar maskininventarie) och lånet kan betraktas som långfristigt (löper på mer än ett år) konto 2390, förutom den del som skall betalas under det första året, som då är kortfristigt (2890). Räntekostnaderna bokför man på 8410. Extrabetalningar påverkar bara det konto man tar ut pengar från ( exvis bankkonto 1920) och skulden minskar motsvarande grad (konto 2390). Avskrivning görs årligen på konto 7835 och reservdelsinköp bokförs på 5620 (eller 4010 och 4310 om du har ett åkeri).

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =