Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ta bort uni_bas från fakturan 2008-11-25 21:57
Hej,

När vi skriver fakturor står det "UNI_Bas affärssystem" vid botten. Hur tar men bort det från fakturan? Gillar inte att det smygs in på våra fakturor då det är orelevant information för kunden.
 Skrivet av:  Lenny IP: 91.126.18.68



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-01 12:35
Varför svarar inte Unicell på denna fråga. Jag vill heller inte ha detta på fakturan.
 Skrivet av:  Thomas IP: 193.235.25.18



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-01 13:39
Men snälla små pojkar...sluta upp med pajkastningen tack.
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.26.61



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-01 13:41
Jag har fullförståelse för att det står "uni bas affärssystem" på fakturan. Säg en produkt som det inte står tillverkarens namn på????
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.26.61



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-01 18:08
Anki:

Största andelen av de fakturor som kommer in till firman jag arbetar på saknar affärssystemsleverantörens namn. Nu pratar vi inte om produkter generellt utan specifikt om affärsystem som kan skapa fakturor. Sen finns det företag som har det som option av ta bort sitt namn mot en avgift eller liknande, det handlar mer om hur man paketerar det.

Huruvida det går att göra med Unicells produkter vet jag tyvärr inte.
 Skrivet av:  Magnus IP: 213.115.94.60



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-04 11:34
Varför svarar företaget aldrig på ursprungliga frågan, dom svarar ju på allt annat???
 Skrivet av:  Helge IP: 85.195.123.24



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-04 11:54
Det är så att det med minsta möjliga stilstorlek står "UNI_BAS affärssystem" längst ner på fakturan.

Den texten kan användaren inte ta bort. Det finns inga planer på att ta bort den varken nu eller i framtiden.

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-10 01:47
Undrar när det kommer gå att ta bort?

UNICELL`s kommentar:
Det finns inga planer för detta för närvarande och finns därför inte med i tidsplanen.
 Skrivet av:  Lenny IP: 91.126.18.68



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2008-12-12 16:27
Enkelt löst
Jag skriver aldrig ut fakturan i Unibas jag använder en fakturamall i Excel istället, enklare att få fakturorna som man vill och så slipper man frågorna från alla kunder varför det står "UNI_Bas affärssystem" på mina fakturor.
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2009-01-05 07:47
Jag kan i och för sig också förstå om dom gärna vill göra lite reklam för sig och det är väl ingen stor skada, det är ju ändå ganska diskret utfört. Jag håller på att utvärdera UNI_Bas, både för mig själv och en bekants räkning. Om vi väljer UNI_BAS kommer nog jag att bort det ändå.
Kommer vi välja det? Kanske, har löst det mesta, återstår rabattstruktur, spara påbörjade fakturor och priser på tilläggsmoduler - sen har jag inte testat support än men vad jag kan se i forumet verkar dom för det mesta mycket bra.

Det här med fakturautskrifter kan man hantera så här. Det är lite jobb men är man hyggligt datorvan går det på några sekunder när man väl fått till det. Skriv alltid ut till en fil och redigera den, skriv sen ut filen på skrivaren. Då kan du dessutom spara utskrift-filen i ett "arkiv" i datorn precis som i en pärm. Det går förstås skriva ut den igen och igen, så håll tungan rätt i mun.
Jag skriver nästan alltid ut till en fil först när det gäller viktigare dokument, har inte så många pärmar längre, fast det är sällan jag behöver redigera filerna, de flesta program fixar det så bra ändå.

Ett sätt är att skapa en skrivare i Windows av typen "postscript" som skriver utskriften till en fil, du behöver INTE ha någon sådan skrivare i verkligheten. Progammet UNI_BAS kommer att tro att fakturan är utskriven, vilket den ju är i dess perspektiv. Den filen är en ren textfil och kan lätt redigeras med till exempel wordpad - "sök/ersätt". Tag bara bort exakt den texten som skall bort, ändra inget annat. Spara sen filen igen och avsluta wordpad. Skriv sen ut den nya filen till skrivaren med hjälp av till exempel gratisprogrammet PDFCreator eller något annat program som klarar postscript-filer. Funkar hur bra som helst, men ändra inget annat i filen, då kan det bli knas.
Det går även med PDFCreator skriva ut till pdf-fil, som sen kan redigeras med PDFEdit - fast det har jag bara provat på linux. PDFCreator är väl beprövat sen många år och hur bra som helst, PDFEdit är lite färskare och passar nog den lite mer äventyrligare.

Någon kanske invänder att man inte skall redigera i utkrifter, sant. Man tar ju på sig ungefär samma ansvar som förr då man skrev fakturor på skrivmaskin. Eller varför inte jämföra med att skapa dom i excel. Helt OK det också och på samma nivå. Bara man gör rätt.

Det finns flera sätt, ingenting är omöjligt, svårt kanske, ibland olönsamt, men inte omöjligt!
 Skrivet av:  PeO IP: 81.216.196.199



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2009-01-26 09:24
Gillar inte heller reklamen men det är så att ingen dör av det.
Så jag tycker dem förtjänar reklamen i alle fall sten :)

han säljer ändå bland av dem bästa programmen,
För lite och ingenting.

Men jag gillar där emot att programmet inte riktigt har stöd för tochpade skärmar.
Det stör jag mig mer på.
 Skrivet av:  Mikael IP: 78.70.148.151



Svar: Ta bort uni_bas från fakturan 2011-05-03 09:41
Jag drev ett tryckeri i 25 år, och producerade milliontals fakturor, till olika företag.
På varenda en av dessa stod det mitt tryckerinamn. I varenda bok eller reklamalster jag producerade stod det mitt tryckerinamn.
Detta är så vanligt så, och när det gäller böcker tom lag.
Att detta inte skulle få förekomma i den digitala världen, är nog att inte hänga med.
Kolla för tusan runt omkring dej, det finstilta på alla fakturer, som ej är "hemmagjorda" har någonstans en uppgift på den som gjort mallen eller trycket. Kolla all reklam i världen, det syns vem som gjort det nånstans.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =