Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inget momsnummer på kund 2008-11-24 13:09
Va händer om jag ska fakturera en kund och jag inte har deras moms vat nr? får jag betala momsen då istället?
 Skrivet av:  Ling IP: 83.248.179.71



Svar: Inget momsnummer på kund 2008-11-24 22:20
Hej!

Jag antar att det är utrikeshandel det är frågan om eftersom du använder begreppet VAT.

En alldeles utmärkt förklaring finns i skatteverkets brochyrsamling.

Kolla in: SKV 560 MOMS vid utrikeshandel.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/560.4.dfe345a107ebcc9baf80004581.html


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: Inget momsnummer på kund 2008-11-24 22:35
Hej igen.

Jag ser av dina frågor att du är rätt grön på bokföring.

Jag rekommenderar dig att köpa in (eller låna på biblioteket) t.ex. Björn Lundens böcker "Enskild Firma" och "Bokföring och förenklat bokslut".

Kolla in www.blinfo.se / Böcker / Enskild Näringsverksamhet.

De är hyfsat informativa och inte alltför dyra, och dessutom avdragsgilla!


Dessutom finns det riktigt bra informationsmaterial på skatteverkets hemsida.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: Inget momsnummer på kund 2008-11-25 12:18
Men jag har läst rätt mycket om bokföring och unicells pdf fil, att föra bok, skatteverket osv osv...så jag vet hur man gör. Det är bara när jag ska fakturera en kund i sverige om jag inte har dennes moms nummer kan jag fakturera ändå? det är frågan om jag ska få in pengar..det funkar väll ändå? Jag har et väldigt enkelt företag med enast en kund eftersom jag jobbar heltid där. Mvh
 Skrivet av:  Ling IP: 83.248.179.71



Svar: Inget momsnummer på kund 2008-11-25 22:48
Hej!

Handel inom Sverige... !

Jomenvisst kan du skicka en faktura utan att veta fakturamottagarens momsnummer!
Sett ur din synvinkel är det egalt om kunden är en privatperson eller en firma.

Fakturan skall omfatta både material du använt, jobbet du gjort och ditt momspåslag.
När kunden betalar får du in samtliga slantar och reserverar MOMS-delen för att framöver kunna betala in MOMS-mellanskillnaden (intäkts-moms minus utgifts-moms) till skattemyndigheten
Hur din kund hanterar sina moms-utlägg i sin bokföring är upp till kunden själv.

Det är bara när du säljer till annat EU-land som det är viktigt att ha koll på fakturamottagarens VAT-nummer.


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 5 =