Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Makulera 2008-11-10 14:40
Hej, Använder just nu spcs men funderar på att gå över pga att spcs inte fungerar i os. Har testat demon och det verkar bra. Det ända jag undrar är hur man makulerar en faktura eller ett kvitto.


Mvh Harald.
 Skrivet av:  Harald Francen IP: 213.112.138.140



Svar: Makulera 2008-11-10 23:52
Hej!

Om du med makulera, menar att stryka ur bokföringen så säger jag " Aj, aj, aj. Inte sudda i bokföringen. Fy Skäms!" :-)
Det är inte tillåtet att sudda i bokföringen och man är i princip hindrad från att göra det i UniBas, likväl som i de flesta andra seriösa program.

Det man gör, om man matat in något knasigt, är att skapa en motkontering som annulerar knasigheten.
I UniBas kan du t.ex. via RAPPORTER/KUNDER/SPÅRA FAKTUROR/ välja ut en faktura. Du kan, när du öppnar fakturan, se att det finns en knapp längst ned, KREDITERA FAKTURA. Den ordnar till det hela på ett bokföringsmässigt korrekt sätt, och den knasiga fakturan upphävs.

Motsvarande snabbfunktion finns inte för kvitton. Här måste man göra jobbet halv-automatiskt med funktionen REGISTRERA/ÖVRIG BOKFÖRING med hjälp av knappen ÄNDRA VERIFIKAT. Det kan bli lite stökigt, eftersom systemet i övrigt tror att faktura blivit betald. Med lite förklarande text i informationsfältet kommer du att kunna förklara för en revisor vad som är orsaken till ändringen.

Du kan prova göra några knasiga transaktioner i "testföretaget" i demon, och kolla hur det fungerar.

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: Makulera 2008-11-16 22:53
Man kan ju som sakt makulera en faktura,
Men dem värka inte gå att makulera räntefakturor på kunder, vilket jag tycker är konstigt.
 Skrivet av:  Mikael IP: 78.70.158.242




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =