Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Wow! - UNI_BAS - &%€"$#! 2005-09-23 12:07
UNICELL´s kommentar:
Vi har ett öppet forum, vilket ju är unikt i dessa sammanhang. Dag för dag har vi kunnat följa alla positiva kommentarer. Vi har fått så mycket positiv kritik att vi nästan blivit lite "rädda" - en vacker dag måste det ju komma något negativt. - Nu har det hänt. För att kontrollera att det inte var fel på filen som ligger på internet, gjorde vi omgående själva en nerladdning. Vi genomförde installationen, men sedan har vi misslyckats totalt i alla våra försök att återskapa det virrvarr som beskrivs i Foruminlägget nedan. Vi ber därför våra kunder om hjälp. Är det någon mer som råkat ut för "snurrigheterna" som beskrivs nedan då är vi förstås ytterst tacksamma att få mer information om detta - svara då på inlägget eller kontakta oss per telefon./UNICELL
Nu till inlägget:


Laddade nyss ner UNI_BAS-demon. Första intrycket är ju spännande.


*Hela gränssnittet ser ut som något jag själv krattade ihop för 15 år sedan då jag försökte lära mig databasprogram (typ 4D). Det känns ju tryggt och redan som om man är lite hemma.

*Direkt vid uppstarten hälsade programmet med "Filen ej funnen. Dokument: .DS_Store Dokumentet kan ej öppnas.". Ja, hej på dig själv! Värst vad du var morgonsur.

*Ja, ja - Jag tryckte i alla fall OK, för det var det enda alternativet som erbjöds (även om allt inte direkt var ok). Då svarade programmet med ett fönster utan funktion som hette "Anpassad". Skönt tänkte jag. Det var ju bra att den anpassat sig. Men nej, det var tyvärr en illusion det också. För Arkiv-meny var helt tom och Help-meny skickade mig till en alldeles tom Help-viewer, och några andra menyer utöver applikationsmenyn fanns inte. Nice!

*I applikations-menyn kunde jag i alla fall exekvera funktionen "Om 4D Engine...". Denna kunde tala om för mig att jag hette Richard, hade miljontals färger och att det fanns 0 MB ledigt utrymme på Network (duh!!!).

*Det här var ju skräp. Låt oss göra pinan kort och avsluta hela köret innan det exploderar i nyllet på mig, eller nå't. Men vänta lite... Var i sjuttsiken...INGEN AVSLUTNINGSFUNKTION! Är de helt vrickade? Nu körde jag visst om deras programmerings-kompetens utan att lyfta ett endaste finger på 15 år.

*Efter att ha tittat en gång till i Arkiv-meny så kunde jag faktiskt se fyra tomma rader. What the heck, nothing to lose (or...).

*Ungefär samtidigt började fläkten på min PowerBook starta upp, vilket indikerade att processorn arbetade så tungt att en behövde coola ner sig lite. Jag förstod den. Konstigt egentligen, eftersom UNI-BAS var det enda program jag körde (förutom Finder förstås), och allt UNI-BAS gjorde var att hålla ett fönster vid namn "Anpassad" öppet. Brrrrumm... Det fläktade ju skönt i alla fall.

*Jag valde den tomma raden längst ner i Arkiv-menyn, för där brukar man lägga Quit-funktionen i Mac-världen. Jag är inte säker på om det verkligen var det som hände här också, för svaret blev "? Det är mer än 1 vecka sedan Du gjorde an säkerhetskopia av Din datafil! Senaste säkerhetskopia: 00-00-00". Va, vilken datafil? Hmm, få se här, 00 minus 00 minus 00... Det blir ju noll det också! Precis som det jag fattar av det här programmet. Vi kanske är på samma linje i alla fall.

* OK, jag kunde i alla fall välja något vid det här stadiet: Tom ruta, spela rysk roulett eller att gå och kopiera något. Vad bra, jag behövde just en paus!

*Zzz... Tillbaka igen efter att ha spelat lite. Det var ju inte alls så kul som många påstår. Faktum är att det var snabbare över än... Ja, programmet la helt enkelt av, utan ett pip. Var det lika skönt för dig som för mig?

*Va fanken. Det måste ha varit dåliga elektroner i kabeln eller nå't. Jag provar en gång till för att se om programmet bara behövde "Anpassa" sig lite mer.

*Första tomma menyraden i Arkiv-meny... Jippi! "Datum får ej vara högre än 00-00-00 !" Precis vad jag alltid har sagt. De skall minsann inte springa runt här och vara höga inte.

*OK... fick jag trycka igen, eftersom det var det enda... Nu! Nu skall vi se. Det börjar faktiskt hända något. UNI_BAS är indelat i 4 moduler. Jag börjar med att gå till modulen Registervård för att skapa en ny kontoplan där. Klick! "Det finns inga konton i kontoplanen" (Jo, jag vet. Det är ju därför jag är här.) "Du måste gå till modulen Registervård och skapa konton där." Jaha, ja i Registervård-modulen. Vad tänkte jag egentligen på som gick till modulen som hette "Regi...", men va???

*OK...eftersom det var det enda... Jaha, ett formulär dök i alla fall upp... här... i Register-modulen. Det var ju bra att jag hamnade på rätt plats ändå. Jag provar lite lätt med ett test-konto bara för att se hur allt funkar. Kontonummer: "111", Kontobenämning: "Test". OK, få se...hur sparar man nu? Ja, F5 förstås, för det vet ju alla att F5 associerar man med spara. Titta bara på hur mycket man sparat på F5 i Ljungbyhed. Krrrkk... "Ett körningsfel inträffade på rad nummer: 29 Under utförande av metoden: [DIA].SL1_TABKTO.BTN3 Indexfel i matris." Jäkla Uncle Ben! Nu har han allt sabbat det.

*OK...eftersom... Klonk! svarade datorn med sitt systemfelsljud. Nähä... "Avbryt"-knappen då. "? Du har inte sparat kontot! Vill du ändå avbryta?" Inressant, jag har alltså att välja på att inte lyckas spara kontot eller att inte försöka spara kontot... knivigt...

*Ja, det var ju tur att det bara var en test i alla fall, så ag väljer "Avbryt". Puh, det funkade (att inte göra något alltså)! Kanske man skall ta det lugnt och bara titta lite på "Kunder" då. Klonk! "Ett körningsfel inträffade på rad nummer: 74 Under utförande av metoden..." Jaha, nu var det den gamla 74 som spökade. Man kan ju inte få allt... men kanske något. "Leverantörer"... rad nummer 69... "Starta UNI_BAS"... Vroom! ... "Registrera kundfakturor"... Klonk! "! Konto 0 för ingående moms saknas i kontoplanen"...

*För f%# Nånting måste väl funka. Det kan väl inte ha lagt ner så mycket tid på att göra ett program med sååå flott gränssnitt, och sedan funkar det inte. Hur står det egentligen till med Arkivmenyns andra tomma rader... nämen dra på... nu finns där ju helt plötsligt lite menyrätter. Till exempel har vi ju här...hmm..."Byt företag"!!!??? Ja, det är nog bäst. Jag känner mig mör med det här företaget nu. Klonk! "Filen ej funnen. Dokument: .DS_Store Dokumentet kan inte öppnas"... tss, kan inte ens öppna filen den inte fann.

*Nu är det bara två menyrader kvar i Arkivmenyn som jag inte provat: "Köp UNI_BAS" och "Avsluta". Jag tror jag har bestämt mig för vilket mitt nästa menyval blir... Hoppas åtminstone det funkar så att jag kan rädda mitt humör från att vara sabbat för hela dagen. Tur det är fredag i alla fall. På måndag skall jag prova något ännu roligare - som att få något gjort i businessen! /Richard

UNICELL´s kommentar:
Återigen, är det någon mer som råkat ut för "snurrigheterna" som beskrivs ovan då är vi förstås ytterst tacksamma att få mer information om detta - svara då på inlägget eller kontakta oss per telefon. /UNICELL

 Skrivet av:  Richard IP: 217.72.59.45



Svar: Wow! - UNI_BAS - &%€"$#! 2005-09-29 22:30
Egentligen rätt kul skrivet. "...matris" kontra "mat-ris"... :-)
Kommentarerna är ju dessutom fria från grova invektiv.

Jag har tidigare använt Monitor (både på PC och Mac) för fakturering och MPS-funktioner och jämfört med det är UniBas ett under av snygghet, och dessutom 40-60 papp billigare!

Jag kör UniBas på iMac och system 10.2.8 och har haft minimalt med problem. Programmen har snurrat igång snällt och prydligt. De få bekymer jag haft är närmast att klassa som kluttigheter, jämfört med det bryderi som t.ex. Monitor och ett annat (MPS-)program berett mig.

Bekymren som du beskrivs är så underliga att min närmaste gissning är att uppackningen misslyckas eller att det är något behörihetsproblem med åtkomsten av filerna. Programmet och dess databasfiler skall ligga i användarens programmapp. Ligger programmet i Roott/Admins programmapp så kanske databasen hindras från att komma åt filerna.

UniCell har för övrigt för sådär en månad sedan råkat lägga ut en inkomplett MacVersion (se mer om kontoplanproblem i Forumet). Det är fixat nu och den UniBas-version som jag precis hämtat och nu använder fungerar helt ok. Problemet är alltså ine generellt utan snarare lite unikt just för dig.

Vilken OS-variant använder du? OS X (antar jag) eller ligger du rent av kvar i OS 9?

Apropå datum 00-00-00: Det datumet dyker upp i testföretaget som datum för senaste backup. Då testföretaget inte går att göra backup på, har jag inte reflekterat över det lite knasiga datumet. Kanhända det tokiga datumet får din dator att se rött....

Apropå avslutningsfunktionen: Jag blev själv lite förvirrad den första tiden av att UniBas drar igång 2 fönster. Dels "reklamrutan" som innehåller adress och telefon till Unicell, dels programfönstret. Lite osnygg kanske.... Vid något tillfälle tidigare lyckades jag själv dribbla bort mig och hittade inte "Avsluta". Nu lyckas jag inte gå vilse även om jag försöker....

För övrigt ör jag helnöjd med detta öppna forum. En annan leverantör av ett MPS-system avtvingade mig ett tysthetslöfte om sitt program... Jag får inte ens säga vilket OS jag körde det MPS:et på, och än mindre kommentera dess funktioner!

Unicell skall ha STORT TACK för att de vågar visa upp både nöjda och bekymrade kunder!!!
Det är genom detta forum som UniCell vann mitt hjärta! Problem löses snabbt och nästan omgående får man hjälp av UniCell, ibland av andra användare.

/Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218



Svar: Wow! - UNI_BAS - &%€"$#! 2006-01-27 18:24
Jag får verkligen hålla med dig att det var ett OTROLIGT knepigt bokföringsprogram.
Jag kunde inte utföra ett dugg. Inte ens att lägga in mitt företag. Använder idag SPCS och det fortsätter jag nog med fast jag skulle vilja byta till något enklare. Men, om jag inte återigen kan istallera Unicell´s basprogram så använder jag mitt gamla

Ps. Otroligt roligt att läsa om dina vemödor. Kunde inte skriva det bättre själv :-)

Vänligen

Ylva Salonen

UNICELL´s kommentar:
Vi har haft kontakt med Richard som ursprungligen skrev så lustigt om sina vedermödor. Anledningen till hans vedermödor ligger i att han inte nöjde sig med att testa UNI_BAS med testföretaget, utan ville skapa en egen datafil. UNI_BAS får man testa obegränsad tid men då bara i Testföretaget. Vi vill inte jäkta/pressa fram ett köp.
Om man då trots allt försöker skapa en egen datafil, då är det kanske inte så konstigt att vi programmässigt ställt till det så att man får vissa "vedermödor".
 Skrivet av:  Ylva Salonen IP: 85.226.77.88




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =