Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra Reklamprodukter 2008-10-15 15:05
Hej!!
Trivs fortfarande med Unicell så alla vet!!!
Mitt första år som egen företagare är i full gång och jag har gett bort en del produkter som reklam, både till företag-och privatpersoner, detta som marknadsföring. Inga dyra prylar direkt (från 17-150,- /st) men nu till min fråga om jag skall bokföra dessa så här:
D 5931 Reklamprodukter
D 2640 Ing.moms
K 2440 Leverantörsskulder.

Sedan har jag köpt in Demoklubbor (Inköpspris 600 till 1300,-)som jag använder ute och visar upp .( jag säljer Golfutrustning) Skall jag bokföra Demoklubba på samma sätt som ovan?
Tack på förhand
 Skrivet av:  Golf2You IP: 83.254.81.234



Reklamgåvor 2008-10-15 23:30
Hej på dig!

Efter en hård dag skall jag försöka ge dig ett svar då vi även kollat detta inför Julgåvorna vi gav bort.

En reklamgåva skall vara av obetydligt värde högst 300 kr inklusive moms & ha anknytning till givarens verksamhet. Här gäller det att se upp för annars kan Skatteverket lätt tro att det är en muta det hela handlar om, trots att ditt syfte varit att ge bort saker och därför skall du inte bokföra det på K 2440 Leverantörsskulder som du skrivit.........de har ingen skuld till dig då detta är en gåva.


En representationsgåva skall också den vara av obetydligt värde högst 180 kr ex moms och ha ett omedelbart samband med verksamheten.

För dig är dessa gåvor helt enkelt en försäljningskostnad.


Du bokför detta enligt detta

Kredit 1940 Bank 3 000 kr (Förutsatt att pengarna tagits från det kontot)
Debet 2640 Ingående moms 600 kr
Debet 6073 Reklamgåvor, avdragsgillt, 2 400 kr

Klart.

Sov Gott!

Anette
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå AB IP: 81.172.216.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 10 =