Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Olika nummerserier på fakturor och kontantkvitto 2008-10-02 10:09
Jag har både kontantkunder och fakturakunder i min firma. Min revisor säger att det måste finnas en egen nummerserie på kontantkvittona än på fakturorna. Går det att ordna i Unibas?
 Skrivet av:  Peter Holm IP: 213.141.93.229



Svar: Olika nummerserier på fakturor och kontantkvitto 2008-10-02 22:29
Mitt tips är att du skriver kontantkvitton från ett häfte köpt på bokhandeln då slipper både du & din revisor detta fenomen.

Mvh Anette
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå AB IP: 81.172.216.180



Svar: Olika nummerserier på fakturor och kontantkvitto 2008-10-03 16:45
Har själv både kontantbetalande kunder och fakturakunder. Jag kanske har missförstått men jag bokför direkt när jag får en kontantbetalning för att sedan skriva ut en kontantfakturan , i Unicell. Räcker inte detta. Novis på Bokföring.
 Skrivet av:  GOlf2you IP: 193.44.177.229



Svar: Olika nummerserier på fakturor och kontantkv 2008-10-03 18:38
Jag har haft fel förr och kanske har fel nu igen. Å andra sidan har det hänt förr att en revisor har fel och Din revisor har kanske fel just nu.

Det som Din revisor säger är att man ska ha olika nummmerserier på fakturor beroende på vilket betalningsvillkor som gäller.
- en faktura med "30 dagar netto" skall ha en nummerserie o
- en faktura med "Kontant netto" (m.a.o. ett kvitto) skall ha en egen nummerserie

??? Ehh....

Det finns nog anledning till att ifrågasätta revisorn.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Olika nummerserier på fakturor och kontantkvitto 2008-10-19 11:16
Det hade dock varit önskvärt om det var olika serier på dessa verifikat. Andra bokföringsprogram har detta. Det är för att man skall kunna ha leverantörsverifikationer bakom en flik och kundfakturor bakom en flik i bokföringspärmen och på så sätt hitta lättare.

Nu får man ha en för fakturor och sedan får man skriva ut en till och ha som verifikation.
Sparar på miljön om man inte behöver skriva ut dubbelt?

//H
 Skrivet av:  Henrik IP: 85.228.123.65




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =