Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur ändra datum på verifikat 2008-09-16 21:12
Hej,

Jag förde nyligen in en betalning från en kund. Dock blev det fel datum. Jag strulade till det genom att inbetalningsdatum blev 08-12-02 istället för 08-09-03. Detta medför att fakturan står kvar som obetald i fakturalistan.
Hur gör jag för att ändra datum på verifikatet?

Hälsningar

Thord
 Skrivet av:  Thord Persson IP: 82.182.54.12



Svar: Hur ändra datum på verifikat 2008-09-16 22:11
Man kan inte ändra datum på en verifikation (det kan man nog inte göra i något bokföringsprogram)

Gör istället så här:
Om verifikationen gäller en registrerad faktura - kreditera fakturan. Registrera ny faktura

Om verifikationen INTE gäller en faktura - gå till Registrera/Övrig bokföring och tryck på "Ändra verifikation". Sök den felaktiga verifikationen - klicka sedan på var och en av de registrerade raderna. Raderna kommer därigenom att motbokas (samma effekt som att ta bort raden), När alla rader motbokats - registrera en ny verifikation med rätt datum.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Hur ändra datum på verifikat 2008-09-17 10:18
Tack för svar. Jag har försökt ändra genom att motkontera. Men jag får meddelandet att kontot kundfordringar 1510 är spärrat, vilket medför att motkonteringen på detta konto inte går att göra. Det är väl ingen ko på isen då betalningen kommer att registreras 08-12-02 och då kommer posten att raderas i fakturalistan. Men det ser ju snyggare ut om man kunde ändra så att bokföringen överrenstämmer med vad som hänt.

Hälsningar

Thord Persson
 Skrivet av:  Thord Persson IP: 82.182.54.12




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 5 =