Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nollställa bokförinen... 2008-09-05 18:12
Usch vad jag hatar allt papper och fel blir det hela tiden... fixa någon som gör det åt dig säger alltid någon! Men man har ju inte så mycket pengar när man har nyligen startat eller hur?

Nu tycker jag att det känns konstigt att kunna få återställa programmet med hjälp av unicell men på egenhand går det inte? Oooh va jag ångarar att jag köpte det här programmet!

Skitsnack att det var någon engångsavgift när man köper programmet, så fort man vill återställa eller göra något så blir det till att ta kontakt med Supporten!

/ Tommi
 Skrivet av:  Tommi IP: 83.255.2.153



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-05 23:30
Hej!

Tråkigt att det har strulat för dig. Jag hoppas att du får bättre grepp om bokföringen och UniBas efter återställandet.

Skulle dina problem fortsätta, kanske du måste övergå till några av de andra bokföringsprogram som finns på den svenska marknaden. Det kan helt enkelt vara så att ditt sätt att "tänka bokföring" och upplägget i Unibas inte fungerar ihop.

Men, som sagt, jag hoppas att du nu får ordning på grejerna och att du framgent kan känna dig mer tillfreds med uniBas.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
/ - och som också saknar serviceavtal -
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-05 23:49
Varför har du Lars valt att inte köpa supportavtal?

Mvh Allhjälpen
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-06 21:34
Jag saknar inte service avtal utan jag saknar möjlighet att använda programmet på mina villkor!

Det har strulat redan från början med små misstag och har fått hjälp med återställning men nu avinstallerade jag programmet och det går inte att aktivera det igen!!! Finns ingenstans där man skriver in sitt licensnummer utan det verkar som man snällt får vända sig till unicell för att få allt fungera igen?

Jag upplever inte som jag har köpt något program utan det känns mer som jag hyr! Så här får det inte vara...

Har man service avtal och det strular sig under en helg så finns det ingen hjälp att få!!! Så vad hjälper service avtal? Dom har ju låst programmet så alla sätt och vis!
 Skrivet av:  Tommi IP: 83.255.0.134



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-07 00:04
Hej!

Allhjälpen undrade varför jag inte har serviceavtal.

Saken är den att programmet fungerade klockrent för mig, med mitt sätt att tänka bokföring!
Jag såg också till att läsa in mig på bokföringens ädla konst via några bra böcker av typen "Bokföring för dummies" innan jag slängde ut min excel-bokföring (som inte var särskilt laglig).

Vid något enstaka tillfälle har jag kontaktat Unicell och då kunnat få hjälp telefonledes, men då beroende på att jag kunnat påvisa direkta buggar i programmet som ställt till problem. Det här hände för några år sedan, och sedan dess har jag inte haft någon kontakt med Unicell annat än indirekt via detta forum.

Jag ser till att backuppa såväl programvara som datafil med mycket täta mellanrum och när jag senast hade en hårddiskkrach var det därför inga som helst problem att återinstallera program och datafil. Jag har också nyligen skaffat ny dator och inte heller då fick jag några problem med att installera programmet och återskapa datafilen.

Tilläggas bör, att jag kör med Macintosh och det kan vara en förklaring till den relativt problemfria tillvaron. Även om Mac inte är helt problemfri så är det en STOR skillnad jämfört med alla de mer eller mindre bisarra problem jag dagligen drabbas av på PC:n på jobbet.

Är man lite grön på det här med bokföring, och kanhända otrygg framför datorn, så kan det vara på sin plats att teckna serviceavtal. Detsamma om man är riktigt professionell och kräver att programvara skall vara uppdaterad med senaste finesser och anpassad för de de små lagändringar och kontoförändringar som emellanåt dyker upp. Däremot kan man näpperligen kräva support 7dagar i veckan för de 35 kronor per månad som avtalet kostar. Har man 7-dagars-krav måste men satsa på helt andra programvaror och helt andra supportavtal! Då kostar det kulor!!!

/ Lars B
/ Nöjd Macintosh-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-07 11:44
Hörru Lars proffsen... är det ingen support 7 dagar i veckan så borde man kunna få fixa själv ominstallation men det verkar inte heller vara lagligt?
 Skrivet av:  Tommi IP: 83.255.0.134



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-07 14:33
Hej!

Att nollställa bokföringen är i juridisk mening liktydigt med att sudda bokföringen. DVS i princip förbjudet.

Men, om bokföringsböckerna brinner inne, eller om man råkar ut för en hårddiskkrach så måste man förstås återskapa det hela så gott det går, och där kommer Unicells support in.

Om man däremot gjort felaktiga bokföringar så är det helt i sin ordning att göra motbokningar som eliminerar felet. Så länge som man i textfälten tydligt beskriver varför man eliminerat ett tidigare verifikat så är allt helt korrekt och lagligt.
i sådana fall behöver man inte alls nollställa bokföringen.

För övrigt kan det vara en tröst att veta att man inte blir slängd i fängelse om man gjort misstag i bokföringen. Om det vore så illa, skulle i princip alla företagare sitta inburade, också jag, för även jag klantar till det hela emellanåt!

Jag vet nu inte riktigt vad dina problem har för bakgrund (och har därför inte någon specifik lösning på dina problem) och jag håller med om att det är JÄMRA frustrerande att system jäklas under de helger när man äntligen får tid att sätta sig ned med bokföringen. Sånt händer tyvärr, och det händer även med "proffsystem" i miljonklassen.

Du har tydligen försökt återinstallera Unibas, men misslyckats. Riktigt vad som gått snett är jag inte människa att svara på, jag vet däremot att återinstallation gått bra för mig, så jag håller inte riktigt med om att Unibas är spärrat.


/ Lars B
/ ... inte proffs..., snarare glad amatör!
 Skrivet av:  Lars Bergstöm IP: 81.234.133.64



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-07 18:09
Tack Lars för ditt tydliga svar & engagemang. Då jag bara kört ett drygt år så passar supporten mig fint.

Dom på UNICELL känns lite som familjemedlemmar & för oss på Allhjälpen så känns det underbart att kunna ta del av dessa ibland då vi behöver.

Även vi sparar ner säkerhetsbackuper ofta så ofta & även jag har formaterat om och lyckats få med allt igen.

Mvh Allhjälpen Roger
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-08 11:36
När jag läser Ditt inlägg från i fredags kväll, så känns det som en "veckans sista suck".

Det Du råkade ut för var att Du själv avinstallerade programmet. Du har redan tidigare fått hjälp av serviceavdelningen med att återstarta programmet och Du vet ju att det då gick på någon minut att fixa. Att avinstallera programmet är inte rätt väg för att starta om.

Programmet är inte låst, men det är knutet till det företaget som har beställt licensen. Om Du nyinstallerar programmet, måste Du registrera EXAKT samma företagsnamn adress etc. som när programmet beställdes. När man, som vi, säljer ett dataprogram får man välja på att antingen skydda sig för s.k. piratkopiering som innebär att alla betalar eller att man inte skyddar sig och bara hälften av kunderna betalar dubbla priset. Du har sluppit betala dubbla priset eftersom vi skyddat oss genom att knyta licensen till ett visst företag.

Tråkigt som sagt att detta hände Dig just en fredagkväll, men Du vet att Du snabbt får hjälp hos vår serviceavdelning - men bara under kontorstid.
Vi hade faktiskt inledningsvis en målsättning på serviceavdelningen att svara på akuta frågor även under kvällar och helger. Det gick bra en tid, men till slut blev det för många som ringde mitt i natten och för många som uppfattade att all kontakt med oss skulle kunna ske under jourtid. Vi blev tyvärr tvingade att begränsa oss till kontorstid.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-10 12:05
Problemet är inte UNICELL.....utan att Du själv avinstallerade programmet.

Självklart är det så att man måste kontakta supporten för att få hjälp och jag har full förståelse för att det fungerar så. Annars skulle folk lätt lägga in nya företag & manipulera med bokföringen.

Mvh
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå IP: 81.172.216.180



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-10 13:37
Problemet var inte avistallation utan rättare sagt så hade jag otur i fredags genom att mycket av mig saker gick sönder pga snedbelastning i butiken där jag skulle jobba, bla datorn... och att jag inte orkade dra upp allt här...

Samt att jag hade fått hjälp med återtällning då hela min bokföring var åt skogen, då jag raderade all backup för dessa var ju fel. Men någon ny backup han jag inte ta!
 Skrivet av:  Tommi IP: 83.255.3.158



Svar: Nollställa bokförinen... 2008-09-12 13:08
Tråkigt och stressande att saker strular.

Falstaff Fakir, vill jag minnas, skrev en gång i tiden om "tingens inneboende ondska"....

Åsså har vi den allerstädes närvarande Murphy, vars lagar alltid besannas.

/ Lars B
/ ... tvångsansluten till Murphylog-kyrkan...
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =