Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2008-09-01 16:43
Hej!

Jag undrar hur man lättatst bokför betalningen av preliminär skatten (F-skatten).
Och en sak, är inte momsen också inräknad i den, och hur blir det då.

Säkert dumma frågor för många, men men , vissa måste ställa dem.

Tacksam för svar.

Med Vänlig Hälsning

Anders
 Skrivet av:  Anders IP: 81.236.151.97



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2008-09-01 20:05
Skatten du betalar är en uppskattning eller kalla det gissning om du så vill. Först när året är slut så vet man exakt vilken skatt det blev. Har du tex bilavdrag om du äger bilen själv med 18,50 kr/mil så skall detta dras av. Likaså om du har kontoret hemma så kan du dra av 4000 kr för detta & även 4000 kr i schablonavdrag för parkering på stan. Finurliga saker.

Du bokför det så här.

Kredit Bank 1940 11 222 kr
Debet Avräkning för skatter & avgifter 2012 11 222 kr

Detta var ett exempel hur det kan se ut om du i skattedeklarationen lämnat en årsinkomst på runt 260 000 kr

Momsen är inget du skall tänka på utan det är din preliminära skattedklaration som du lämnat som avgör hur mycket du skall betala in.

Vänligen Allhjälpen i Umeå HB
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2008-09-02 15:58
Hej! Tacksam för svar, men det jag menar är under året, den löpande bokföringen.
Varje månad så betalas preliminär skatten in, hur bokför jag detta och mot vilka konton.

Ännu en gång, tacksam för svar.

Mvh Anders
 Skrivet av:  Anders IP: 81.236.151.97



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2008-09-04 22:48
Hej!

Jag förutsätter att du har enskild firma och att du är ensam i firman.

I så fall skall preliminärskatten tas upp som ett eget uttag. Du kan t.ex bokföra varje månadsutbetalning som uttag från postgirot (1920) och motkontera uttaget som en minskning av firmans skuld till dig (2013 går bra att använda). Vill du vara mer stringent bör du använda konto 2012 som är definierad som skattekonto. Det kontot används också för att sammanföra intäkts- och utgiftsmomsen, momsdifferensen..

OBS: Det är skillnaden mellan firmautgifter och firmainkomster som avgör vinsten, inte hur mycket du fört in, eller tagit ut ur firman. Om du t.ex. startat med att föra in 10 000 till firman, och därefter inte gör ett enda dugg, så kan du med gott samvete ta ut slantarna. Firmans vinst är +/- 0. Om du däremot jobbat in 2 000, och därmed kan ta tillbaka 12 000, har firman gått i vinst 2 papp och det är det du skattar för, inte uttaget av 12 papp.

När du vid årsslutet räknar samman årets transaktioner inför din deklaration kommer du att se vilken vinst företaget gjort. Du räknar också samman vilken momsdifferens som du fått i firman. Om din sammantagna preliminära skatteinbetalning räcker till för både inkomstskatt och momsdifferens så är allt frid och fröjd, om inte, så måste du göra en tilläggsinbetalning.

Mer finns att läsa i t.ex. Björn Lundens rätt vettiga böcker om enskild firma och bokföring (www.blinfo.se).

/ Lars Bergström
/ Nödj Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2009-05-26 19:40
Hej

Jag är ändå inte riktigt med på vad du menar Lars.

Jag förstår att jag kommer att göra ett eget uttag. Jag kommer ta pengarna från bolagets konto.
Blir det en enda kontering/motkontering?

Debet: 2012 (eller 2013. Spelar det roll?)
Kredit: 1930
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.216.135.61



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2009-05-26 20:30
Hej.
Man kan ju enklast se det som så: FÖRETAGET betalar ingen skatt/F-skatt (normalt sett. Undantag finns som ex. vis fastighetsskatt för näringsfastighet). Det är DU som betalar skatt/F-skatt.
F-skatt skall således inte bokföras!
Sen kommer en praktisk aspekt. Varifrån tar du pengarna när du skall betala in din F-skatt?
Fattas pengar i plånboken KAN du naturligtvis "ta ut" från företaget, dvs kreditera 1930 och debitera 2013 (eget uttag).
Ur dokumentationssynpunkt kan det då kanske vara lämpligt att ange "uttag för F-skatt" i verifikationen, men ur bokföringssynpunkt har belopp och ändamål ingen betydelse.
Du kan göra på precis samma sätt om det fattas pengar i plånboken när det är dags att köpa lördagsgodis...
 Skrivet av:  Tore IP: 62.20.248.13



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2009-05-26 21:56
Jag gör en "övrig bokföring".
I den finns endast två rader, uttag från bank (tillgången minskar) och motkontering på eget uttag (skulden minskar).
Jag brukar lägga till verifikattext som minnesnotering ("Eget uttag för betalning av preliminär skatt").

That's it!

Vill du kunna separatavstämma dina uttag för skatt gentemot preliminärskatteplanen kan det vara bättre att jobba mot 2012. Ingen kommer dessbättre att bura in dig om du till äventyrs (som jag) använder 2013-kontot istället.


Skulle någon här i forat tycka att det här är knas, så hoppas jag att de ropar högt.... :-)


Förresten. Varför använda Debet-Kredit-terminologin? Använd Unibas-formuleringarna istället!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokföring av F-skatt Hjälp tack 2009-05-26 23:15
Eftersom allt blir rätt i slutändan (dvs Borg får in rätt skattebelopp) är ovanstående helt OK.
Sen tycker jag förstås inte att ex. vis den egna fastighetsskatten (ingår i underlaget för beräkning av prel skatt) skall bokföras på konto 2012 (avsett för avräkning av företagsskatter)...
Liksom det ibland blir tokigt när man jämför äpplen med päron kan det bli lite tokigt om man bokför äpplen bland päron (dvs privata utgifter bland kostnader i företaget).
Men i och med att privata utgifter bokförs som privata uttag blir det ju rätt ändå...
 Skrivet av:  Tore IP: 62.20.248.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =