Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsfri försälning av tjänster åt utlandet 2008-08-14 21:22
Hej, jag håller på och testar uni_bas standard, och undrar lite om hur momsfri försäljning av tjänst åt utlandet bör bokföras. T ex annonsering med Google Adsense eller Amazon.com.
Vet att det dels är en bokföringsfråga, men anledningen till att jag frågar är att programmet inte verkar föra in siffrorna till den ruta jag förväntade att det skulle göra i momsrapporten sida 2, dvs kopian av skattedeklarationen för moms.
Istället för ruta 40(övrig försäljning omsatta utom landet) har jag en och samma summa i både ruta 41(försäljning när köparen är skatteskyldig i Sverige) och ruta 42(Övrig försäljning mm).

Exempel på en bokföringspost jag bokfört ser ut så här:
Postgiro/1920: Debet 700
Momsfri försäljning3014: Kredit 700

Inte särskilt konstigt att programmet inte vet om hurvida köparen är skatteskyldig i Sverige eller inte, men finns det nåt sätt att få dessa siffror till ruta 40(om det nu är där det ska vara). T ex genom att lägga till eller ändra nåt 3XXX konto i kontoplanen?

Undrar också varför samma summa hamnat på 2 ställen, dvs i både ruta 41 och 42?
 Skrivet av:  Peter IP: 213.89.106.229



Svar: Momsfri försälning av tjänster åt utlandet 2008-08-21 02:39
Det har dröjt med svaret och det beror på att vi håller på med en undersökning för att se om det inte är så att Du faktiskt har stött på ett programfel. Vi återkommer vidare i denna fråga.
Det skedde ganska stora förändringar i momsredovisningen under föregående år. Det kan ha smugit sig in ett fel i samband med att programmet skrevs om i den delen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Momsfri försälning av tjänster åt utlandet 2011-01-02 12:40
Hej,
Jag bumpar denna gamla tråden då jag håller på att testa
Uni Bas och har samma/liknande fråga som Peter ...

Hur skall inkomster från Google Adsense bokföras?
 Skrivet av:  Stefan IP: 79.136.116.118



Svar: Momsfri försälning av tjänster åt utlandet 2011-01-02 17:07
Detta är en försäljning där Du inte själv skriver någon faktura. För bokföringens skull spelar det ingen roll om Du skriver en faktura eller ej - det ska likväl bokföras på samma sätt. Men i och med att man inte skriver någon faktura blir det lite knepigare att förstå turerna med momsen.

Det Du säljer är en momspliktig tjänst. Om Du hade sålt tjänsten till en svensk kund hade Du självklart lagt på moms vid försäljningen. Tjänsten som Du säljer är lika momspliktig varthän/till vem Du än säljer. Det är sedan en helt annan sak att man inte debiterar moms beroende på att kunden finns inom EU och att han där är momspliktig. Eller så debiterar man inte moms beroende på att kunden finns utanför EU. Eller så debiterar man inte moms beroende på att man tillämpar det som kallas "omvänd momsplikt". Men gemensamt är att TJÄNSTEN som sådan är momspliktig.

För att allt ska bli rätt ska man alltså i UNI_BAS bokföra försäljninegn som en momspliktig tjänst (25% moms) såld till en kund inom EU. Då blir allt rätt.

Prova gärna detta i Testbolaget genom att skapa en EU-kund och sedan fakturera denna kund en momspliktig tjänst. Då kommer fakturan att sakna moms (kunden finns i EU och är momsregistrerad där) och försäljningen syns på momsrapporten i ruta 39. Titta sedan på bokföringen, skriv ut en momsrapport och jämför med bokföringen enligt nedan.

Att bokföra detta i UNI_BAS utan att man skriver en faktura:
Gå till Registrera/Intäkter utan faktura.
Ange betalkonto (det konto som pengarna betalades in till)
Ange beloppet (Brutto och netto är samma belopp eftersom man inte fakturerar moms)
Tryck på Enter till dess att raden sparas.
Ange nu intäktskonto. (Välj INTE ett konto för momsfri försäljning eftersom Tjänsten inte är momsbefriad)
Här måste Du också välja "Försäljning tjänst EU" istället för "Försäljning inhemsk".
Momssatsen skall vara 25%
Tryck på Enter till dess att raden sparas.

Det känns kanske lite vrickat att försäljningen betraktas som momspliktig men att man ändå inte fakturera någon moms, men så är det och så hanteras det i UNI_BAS.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.23




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =