Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

EU-inköp igen 2008-06-25 12:16
Nedan fick jag tips om hur man skulle bokföra EU-inköp. Enligt svaret från Unicell skulle jag under "Registrera/Kostnad utan faktur" välja bland "Inköp från Sverige/inköp från EU/omvänd momsplikt etc".

Jag har testat med Testföretaget, men ser inte dessa alternativ. Var finns de?

Tacksam för hjälp!
 Skrivet av:  Gudrun N IP: 85.225.113.171



Svar: EU-inköp igen 2008-06-25 22:01
Det vanligaste felet man gör med vårt bokföringsprogram UNI_BAS är att man förväntar sig att något skall vara svårt. När Du ska registrera Ditt inköp - börja inte med att leta efter svårigheterna.

Så fort Du har tryckt på knappen "Kostnad utan faktura" då frågar ju systemet efter datum. Bry Dig inte om något annat än att se till att det blir rätt datum - leta inte efter svårigheterna.

När Du angett rätt datum och tryckt enter kommer Du till fältet "Text". Skriv in en text - bry Dig inte om något annat. Tryck enter nät Du är färdig med texten.

Du kommer nu till Kontofältet där Du ska ange varifrån Du tagit pengarna. Välj t.ex. Kassakonto - leta inte efter svårigheter välj bara kassakontot.

Du kommer nu till beloppsfältet ..... inga svårigheter där heller - tryck enter.

Du kommer nu tillbaka till Kontofältet - välj kostnadsslag _ d.v.s VAD Du använt pengarna till. - inga svårigheter där heller.

NU har Du valt kostnadskonto och NU, men inte förrän just nu behöver UNI_BAS veta om inköpet gäller vara/tjänst/omvänd moms eller annat speciellt. Först nu behöver Du bekymra Dig om detta och först nu finns valmöjligheten på skärmen. Det val Du gör gäller bara den aktuella raden. Inköpet kan gälla flera olika poster där en del kan vara vara och en del tjänster. Det är alltså inte förrän just nu som Du behöver ange detta och nu finns också möjligheten att välja.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: EU-inköp igen 2008-06-26 22:32
Tack UNICELL för ert tydliga svar. Jag tror många med mig känner igen sig i detta att göra allt krångligare än vad det egentligen är:-)

Uppskattat att ni skriver detta tydliga svar & det underlättar för oss vilsna själar ibland.

De ggr jag ringer min revisor så säger hon alltid....Roger gör inte bokföringen besvärligare än den är:-) Nu har jag i ärlighetens namn inte talat om för henne att jag i 43 år lidit av ett envist syndrom som kallas "kontrollbehov":-) För vem vill inte göra rätt i allt detta....jag iallafall.

Tack för era svar & ert tålamod. Uppskattas av oss på Allhjälpen & säkert av flera på forumet.

Jag tycker ni är underbara & sist jag pratade med er så fick jag veta att umemålet låter mysigt...tänk vad hemmablind man blir.

Tack för att ni finns.

Vänligen Allhjälpen Anette & Roger
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: EU-inköp igen 2008-06-27 09:42
Jag har inte precis sökt svårigheter. De kommer av sig själv...

Jag kan bara konstatera att jag har försökt följa ovanstående instruktion. I Testföretaget, märk väl, inte i min egen bokföring som jag eventuellt kan ha klattrat till.

Jag väljer kostnadskontot 6150 och kan sedan välja momssats - ingen moms, 6%, 12%, 25%. Något alternativ "vara/tjänst/omvänd moms eller annat speciellt" som Unibas skriver ovan, det ser jag dock inte. Det enda ytterligare jag kan ange är om kostnaden ökar eller minskar. Så jag förstår faktiskt fortfarande inte instruktionen.

Gör Allhjälpen det?
 Skrivet av:  Gudrun N IP: 85.225.113.171



Svar: EU-inköp igen 2008-06-27 13:44
Det är möjligt att Du har rätt Gudrun. Det som vi beskriver är alltid med utgångspunkt från senaste version. Om Du inte har serviceavtal har Du inte möjlighet till uppgradering till senaste version och i så fall kanske inte dessa möjligheter finns i Ditt program. Då m,åste man kontera manuellt.

Serviceavtal kostar mindre än 35 kr per månad. Då får man fri telefonservice och fria uppdateringar. Vill man spara 35 kr per månad blir man rik på pengar men fattig på kunskap och uppdateringar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: EU-inköp igen 2008-06-28 11:10
Hej

Jag förstår & ser vad de menar. Men då skall det tilläggas att jag har detta serviceavtal som kostar 400 kr/år, vilket jag tycker är väl investerade slantar.

För skulle jag betala timpenning till UNICELL de ggr jag ringt hade jag nog totalt sett haft förslustavdrag i mitt HB.

Sen underlättar det som bekant om du behöver hjälp och kan utan problem ringa denna trevliga support som UNICELL har.......så ta dig en tankeställare om det är värt att spara 400 kr årligen?

Vänligen Allhjälpen i Umeå HB Anette & Roger
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 81.172.216.180



Svar: EU-inköp igen 2008-07-02 09:17
Ni är snälla och vänliga och entusiastiska på Allhjälpen. Men det förvånar mig att ni är så nöjda med ett program som kräver så mycket support att ni skulle ha haft förlust i firman om timmarna hade debiterats. Det är ytterst sällan jag har behövt ta kontakt med support för något annat datorprogram. Och då borde bokföringsprogrammet ändå vara något betydligt mindre komplicerat än de program för desktop publishing, GIS m.m. som finns i min dator.
 Skrivet av:  Gudrun N IP: 85.225.115.31



Svar: EU-inköp igen 2008-07-09 21:43
Gudrun, du kan lägga in en leverantör och välja kontant betalning. När du lägger in en leverantör finns valet, EU.
 Skrivet av:  Christer IP: 81.233.188.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 5 =