Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SIE export/import 2008-06-17 12:45
Jag har ett stort problem i just denna fråga. För en tid sedan skaffade jag UNI_BAS och är nöjd med nästan allt, dock inte mitt problem nu.
Min revisor kör SPCS och jag försöker exportera mina verifikat (SIE-4) som han skall importera.
Problem:
1. UNI_BAS skapar en fil som heter .SE medans SPCS frågar efter en fil som skall heta .SI.
2. Jag försöker helt sonika byta filändelse till .SI.

Detta fungerar inte alls!
- Vad skall jag göra?
- Finns det någon som haft liknande problem men hittat en lösning?


MVH

Urban Josefsson
 Skrivet av:  Urban IP: 144.27.40.145



Svar: SIE export/import 2008-06-17 20:17
Problemet Du beskriver hade jag inte hört talas om tills för ett par dagar sedan. Kan det vara så att det var Du som ställde frågan till mig via telefon+

En SIE-fil som revisorn läser in ska ha filändelsen .SE . Med den filen kan man läsa in redovisningstransaktioner till t.ex. ett deklarationsprogram.

Filtypen som Du frågar efter .SI finns också men används när man har ett "försystem till sitt bokföringsprogram. En importfil från t.ex. ett lönesystem eller ett fristående faktureringssystem kan ha filändelsen .SI . Eftersom filtypen bara kan användas från försystem till bokföringsprogrammet får det förstås inte förekomma någon Ingående balans för konton i denna fil. Försystemet ska ju över huvudtaget inte befatta sig med ingående balanser. UNI_BAS är ett fristående bokföringsprogram och inget försystem och skall därför inte skapa någon .SI-fil.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 4 =