Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kan inte hitta UNIBAS 2008-05-25 12:14
Hej,

Efter jag kört en viruscheck på min dator kan jag inte starta UNIBAS. När jag klickar UNIBAS ikonen laddas fönstret upp, därefter flimmrar det till med en grå ruta som har texten Anpassad längst upp. Finns det någon möjlighet att reparera UNIBAS installationen?

Hälsningar

Thord Persson

UNICELL har ändrat rubriken från "UNIBAS har försvunnit" till "Kan inte hitta UNIBAS"

 Skrivet av:  Thord Persson IP: 82.182.54.12



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2008-05-25 15:46
Hej igen,

Försökte installera DEMO versionen med "testföretaget". Installationen fungerar men när jag sedan öppnar filen för testföretaget, stängs UNIBAS ner. Nu känns det lite vanskligt att använda UNIBAS.
Vad kan man göra åt detta?

Thord Persson
 Skrivet av:  T Perssom IP: 82.182.54.12



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2008-05-25 16:30
Du har säkert räknat ut att Du är ganska ensam om att råka ut för detta - annars hade det med all säkerhet flödat över med inlägg här på forum om detta. Någon panik inför att använda UNI_BAS bör Du därmed inte känna. Däremot så kan säkert alla förstå att Ditt virusprogram själv agerat som ett litet virus. - Varning för det virusprogrammet!

Annars kan man ju bara gissa:
Har Du varit inne i UNI_BAS-mappen och gjort någon förändring där?

Har Du gjort bokslut för 2008 (alltså det enda året som är kvar)??

Har Du Windows Vista - UNI_BAS fungerar utmärkt under Vista, men Vista är - som säkert de flesta är informerade om - ett operativsystem som har helt egna hyss för sig.

Har Du gjort en uppdatering, men av misstag istället installerat en äldre version av UNI_BAS

Har Du haft åsknedslag?

UNI_BAS är som alla andra program - det kan finnas yttre omständigheter som påverkar programmets funktion. Kontakta vår serviceavdelning så rättar det hela till sig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2008-05-25 17:04
Hej igen,

Finns det någon som vet om man kan reparera installationen av UNIBAS??

Hälsningar

Thord Persson
 Skrivet av:  Thord P IP: 82.182.54.12



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2009-10-14 20:43
Har bara ett tips. Ring supporten.
 Skrivet av:  Johan E IP: 90.237.218.244



Ska lägga unibas till ny data 2009-12-23 15:14
ska lägga unibas till ny data, vill gärna ha koden för att den ska fungera! vänligen skicka det till min mail.
MVH Lohanqi sweden
 Skrivet av:  Ali IP: 83.227.17.146



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2010-01-27 16:49
Vill varna alla för UniBas har ett som fungerar köpte ett till men får inte igång det trots massor av support samtal och mail. Trots detta vill man ha betalt??

UNICELL´s kommentar:
Dennis, som Du själv skriver så har Du en licens för Ditt Aktiebolag och där fungerar det som det ska. När Du sålde det bolaget och startade ett nytt var det ju självklart att Du skulle ha UNI_BAS i det nya bolaget.

En ny licens innebär nya inmatningar, nya inställningar och då plötsligt fungerar inte programmet. Men, det är ju fortfarande samma program. Har det möjligtvis slagit Dig att Du själv kan vara del i orsaken till att det inte fungerar? Du registrerade t.ex från början fel organisationsnummer, vilket var orsaken till att det inte gick att lägga till valutahantering och strökundshantering. Vi hjälpte Dig med att rätta till dessa problem. Sedan har Du inte följt instruktionen för att aktivera strökundsmodulen. Vi har hjälpt Dig med det också osv osv.

I massor av support samtal och mail har vi försökt att hjälpa Dig tillrätta. Vi har inte hört något ifrån Dig på en månad. Det finns en obetald faktura på 875:- kr. Klart att vi skickar en påminnelse.

Programmet fungerar som sagt på den första licensen - samma program fungerar förstås lika bra på nästa licens - om man gör inställningar och inmatningar korrekt.

Du är sedan ute på olika forum, inte bara här, utan även på nätet och skriver att det är oss som det är fel på - det är Din uppfattning, men försök att även se Din egen del i det hela.
 Skrivet av:  Dennis IP: 213.114.1.175



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2010-01-27 17:51
Dennis!
Din kommentar är på intet sätt hjälpsam, varken för Thord, som hade problem för sådär 2 år sedan, eller Ali, som hade ett problem för en månad sedan.

Dina problem måste du försöka lösa genom egna frågeställningar, eller genom kontakt med supporten.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
/ med UniBas-bokföring f.o.m bokföringsåret 1996 (...jo, faktiskt!!!)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2010-01-30 21:32
Har bytt dator och kan inte överföra Uni-Bas till den nya datorn från den gamla.Måste man överföra allt från den gamla datorn?Har licens men kan inte överföra.Eilert.
 Skrivet av:  Anne-Ckhristine Hedberg IP: 88.206.223.22



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2010-01-30 22:21
Hej!

Den här diskussionstråden är lite, vi kan kalla det; "utsvävande", och det finns därför risk för att din/er fråga inte blir observerad när den ligger så långt ned bland inläggen. Det är fullt tillåtet att skapa nya inlägg om man inte hittar svaret på sina frågor.

Jag tror att svaret på din fråga annars finns att läsa på inlägget:
"2 datorer" som diskuterades 2008-06-30 20:00
Kolla in det inlägget och använd gärna sökfunktionen för forat.

Normalt är det inga som helst problem att byta dator, eller t.o.m att jobba med 2 olika datorer, på två olika arbetsställen, t.ex. hemma och på kontoret.

Man bär med sig databasen på t.ex. en USB-sticka och man kan då bli väldigt flexibel i sitt arbete.

Slå gärna en signal till Unicell så kan de guida er så att ni kan komma igång med er nya dator.
Ni har väl serviceavtal? Om inte, ta en funderare, serviceavtalet kan vara till stor nytta för er.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Byta dator (var: Kan inte hitta UNIBAS) 2010-01-30 22:39
Eilert/ AC Hedberg undrade.
> Har bytt dator och kan inte överföra Uni-Bas till den nya datorn från den gamla.
> Måste man överföra allt från den gamla datorn?
> Har licens men kan inte överföra.
> Eilert.
> Skrivet av: Anne-Ckhristine Hedberg

Den diskussionstråd där detta inlägg förs hamnade var lite tilltrasslad, och det fanns därför risk för att frågeställningen inte skulle bli observerad.

Jag tror att svaret på frågan finns att läsa på inlägget:
"2 datorer" som diskuterades 2008-06-30 20:00
Kolla in det inlägget och använd gärna sökfunktionen för forat.

Normalt är det inga som helst problem att byta dator, eller t.o.m att jobba med 2 olika datorer, på två olika arbetsställen, t.ex. hemma och på kontoret.

Man bär med sig databasen på t.ex. en USB-sticka och man kan då bli väldigt flexibel i sitt arbete.

Slå gärna en signal till Unicell så kan de guida er så att ni kan komma igång med er nya dator.
Ni har väl serviceavtal? Om inte, ta en funderare, serviceavtalet kan vara till stor nytta för er.

/ Lars Bergström
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2010-08-11 09:46
Forumet börjar likna Flashback med ogrundade påhopp och liknande.
Min uppfattning är att Unibas fungerar mycket bra och täcker mina behov till 100%.
Eftersom jag jobbat med diverse affärssystem och databaser under mer än 10 år så är jag mycket noga med att backa upp mina databaser och har dessutom en säkerhetskopia på både programvara, licens och databas på mitt webhotell vilket innebär att jag kan vara igång med unibas på vilken dator som helst inom 30 minuter om olyckan skulle vara framme.
Om man inte har ett webhotell så kan man köpa utrymme att backa upp, det finns olika lösningar för detta på internet.
Jag ser fram emot lite mer seriösa inlägg på forumet som jag för övrigt tycker är jättebra.

Janne Stenström
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 83.226.28.199



Utökade sökfunktioner 2010-12-16 11:04
Dom nya sökfunktionerna i Unibas standard ser jag som svaret på mina böner.
Tack så mycket för detta.

/Janne
 Skrivet av:  Janne Stenström IP: 83.226.28.199



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2011-04-08 22:00
Hej,

Jag provde jobba med UNI_BAS på min mac. Men det gick inte att instalera mc version så först instalerade jag Parallel Desktop och Windows. Då gickt det att instalera UNI_BAS demo version. Så köpte jag den program. Men det går inte at jobba normallt, jag kan inte registrera mitt företag. Jag har licensnyckel men kan inte sluta registrera program. Så tänkte jag att prova instalera den program på min PC. Jag tycker inte PC men vad kan jag göra om UNICELL vill inte höra om den fel (de säger att jag ska bli glad använding UNI_BAS, de förstår inte att jag kan inte starta jobba med den program). så jag vill fråga, hur kan ja använda min licensnyckel till min PC. Jag kn inte skappa säkerhetskopia av program som jag kan inte registrera. Tack för snabt svar. Tisdag är sista momsdag...
 Skrivet av:  Rima IP: 78.69.108.27



Svar: Kan inte hitta UNIBAS 2011-04-09 07:51
Hej igen Rima,
Vi har haft många kontakter via mail de senaste dagarna. Mail är i sig en bra kommunikationsväg, men vissa problem är svåra att lösa via mail. Vi fick t.ex följande mail från Dig:
"Meddelande:
Hej,
Jag kan inte lada ner UNI BAS demo till min MAC. Kan du hjälpa mig?"

Vi vet inte om Du har problem på vår hemsida, om Du har rätt lösenord, om Du har problem med internet, om du har problem med installationen eller vad som är problemet. Om vi via mail ska svara på denna fråga, blir det en ren gissningslek. Om man istället för en konversation via telefon kan vi ställa alla de frågor som vi måste ha svar på innan vi kan ge Dig den hjälp som behövs. Du fick därför följande svar från oss:
"Hej

Hör av dig till oss per telefon så hjälper vi dig med att komma igång.

Med vänlig hälsning

UNICELL AB"

Vi fick kort därefter Din beställning av UNI_BAS. Eftersom man bara kan beställa UNI_BAS inifrån själva programmet, innebär detta förstås att Du lyckats ladda ner och installera programmet. Man kan beställa UNI_BAS med support alternativ utan support - Du valde att beställa utan support.

Vi fick sedan ett mail med frågor angående SIE-import - Du fick svar via mail. Därefter fick vi följande mail:
"Det fins ett mer problem. 

Varför ser jag fel som det:
Mapp ej funnen.
TEXT-dokumentet kan inte skapas."

Vi fick därmed återigen ett problem eftersom vi inte vet i vilket sammanhang som du får detta meddelande- vid installation, vid utskrift, vid export av artiklar, vid SIE-import. Vi måste ha betydligt mer information för att kunna hjälpa Dig på ett bra sätt. Du fick vårt svar samma dag:
"hej,

kontakta oss per telefon när du sitter framför datorn."

Vi fick ett par dagar senare ett nytt mail där Du angav att Du hade problem med att installera programmet och problem med licensnyckeln. Du skrev också:
"Jag är trött, jag vill ha normalt hjälp, inte på telefonen eller mail och du kan inte ge mig det."

Du valde att köpa UNI_BAS utan supportavtal. Vi har ändå försökt att hjälpa Dig, men Du måste också förstå att vi inte är några supermänniskor som i varje läge förstår vad Du menar. Telefon är i de flesta supportärenden det bästa sättet hjälpa våra användare. Trots att Du inte har supportavtal fick Du ändå följande svar:

"HEJ IGEN,
RING HIT SÅ KAN VI LEDA DIG FRAM"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.188.75




Denna tråden är stängd för nya inlägg.