Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nollställning efter bokslut????? 2008-05-09 14:16
Hej! Jag tänker inte trycka på den beryktade knappen BOKSLUT förrän min deklaration är godkänd, men behöver förstås avsluta bokslutet rent bokföringsmässigt. Här behöver jag HJÄLP!

Jag har fattat att beloppen under eget kapital (i mitt fall 2012, 2013 och 2017) ska flyttas till 2010 så att dessa tre konton nollställs för 2008. Men sedan är det något med "årets resultat" jag ska göra också, men vad? Har snappat upp att det har med kontona 2019 och 8999 att göra, men båda dessa står det 0 på när jag gör "spårka konto", ska det det? Resultatbarometern fungerar ju och visar rätt.

Hursomhelst, på den utskrivna balansräkningens sista rad framgår helt riktigt att jag har ett "ännu ej bokfört resultat" på knappt 759000 kr men jag hittar ju inte det beloppet på något konto (eftersom det är en sammanräkning av intäkter och utgifter, antar jag?).

Så vad ska jag göra för "bokföra" detta resultat? Jag behöver en enkel förklaring på beloppets kredit- respektiva debitsida -- anar ju inte vad jag ska "ta" vinsten ifrån när den liksom inte finns på något konto -- utom bankkontot tack och lov! :-) -- och inte heller vart den ska föras. Tacksam för hjälp!
Martina
 Skrivet av:  Martina IP: 83.249.179.83




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 1 =