Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra bokföringspgr m.m 2008-04-29 20:18
hej svejs!
Resonerar jag rätt: Bättre att använda eget uttag 2013 när jag bokför (skriver även eget uttag på internetbanken). ex
2013 eget uttag
1930 checkräkningskto
5470 inköp förbrukningsinv+mtrl
2640 moms

2.Hur bokföra unibas bokföringspgr i bokföring?
2018 egna insätt (kan även vara 2013..)
5470
2640
Bokför under "utan faktura".
Räknas det som inventarie eller bara förbrukning..?

3.visst kan man skriva kontorsmtrl på 6100 (papper, bläckpatroner mm)
Övriga inköp usb minne, mp3, cd spelare under 5470 (mitt egna kto för min verksamhet)

4. Sparar man kontobesked i speciell pärm MEN använder det INTE som verifikation?

Oj många frågor, men ni verkar hjälpsamma...
benny
 Skrivet av:  Benny IP: 217.210.173.112



Svar: Bokföra bokföringspgr m.m 2008-04-29 23:53
Hej!

Det är i mitt tycke vettigast att använda 2 konton för egna transaktioner, egna insättningar 2018 och eget uttag 2013. Jag mixar mellan att köra in slantar på firma-kontot för betalning av firmaräkningar och att betala direkt ur egen ficka. Det beror på situationen. Ibland får man en faktura för betalning till postgiro, då kan det vara smidigast att föra över "egna" pengar till firmakontot, ibland hämtar man ut paket på posten och då betalar man direkt från egen börs med "egen insättning".

Bokföringsprogrammet bokförs som en programvara (5420) och om du lagt ut slantar direkt från "eget" konto så bokför du summan som egen insättning. Som verifikat kan du använda kontoutdraget. Programvaror är genrellt sett en direkt kostnad. Endast om det är frågan om skräddarsydda program som är en väsentlig del av företagets tillgångar så kan du räkna med det som en inventarie.

När det gäller små-elektronik för användning (ej försäljning) så kan du se det som förbrukningsinventarier. Observera att ren förströelse-elektronik kanske inte är rimligt att ta via firman! Om du kan motivera det som en nödvändig firma-attiralj (musik under arbete) så kan det vara ok, annars är det frågan om egen, privat, förlustelse...

Kontorsmaterial bokför du lämpligtvis på 6110, eller i annat fall på 5460, lite grann beroende på vad sorts pryttlar det är frågan om. 5460 är mer tänkt för sådant som förbrukas i samband med produktion eller driften, medan 6110 är just kontorsmtrl, dvs inte direkt kopplat till driften.

När det gäller verifikat så är den generella regeln att ALLA transktioner skall kunna styrkas och då är det också viktigt att kontoutdrag finns tillgängliga. Men, du behöver inte spara kontoutdrag som bara informerar om kontoställningar (t.ex. årssammandrag) i din verifikatpärm. Däremot så är det vettigt att spara kontoställningar, tillsammans med andra "icke-verifikat"-papper, för att användas vid deklarationstider.


/ Lars B
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Bokföra bokföringspgr m.m 2008-04-30 00:14
Hej Lars!
Har läst om din enorma hjälp du förmedlar på forumet. En stor eloge till dig!!! Det behövs lite tips o trix innan man blir varm i bokföring...
Hur viktigt är det att kontoutdragets belastingsdag överstämmer med det bokförda datumet? bokade en händelse en dag tidigare än vad som anges som transaktion på kontoutdraget...
2. Måste jag bokföra alla händelser på mitt checkkonto? Jag har skrivit egna uttag. Nu i början har jag tagit ut hej vilt :) och bara angett eget uttag. Kändes bäst för då kan jag handla vad som helst, istället för att ex skriva inköp papper på internetbanken(kontoutdraget.)

Benny
Numera jättenöjd unibas användare!!!
 Skrivet av:  Benny IP: 217.210.173.112



Svar: Bokföra bokföringspgr m.m 2008-04-30 13:29
Hej!

> Hur viktigt är det att kontoutdragets belastingsdag överstämmer med det bokförda datumet?

Det är viktigt, men inte tvär-jäkla kritiskt! Du kan få rejäl miss-match mellan bokföringen och verklig kontoställning om du t.ex. -bokför- en utbetalning innan pengar finns bokförda på kontot. Kan se ut väldigt illa i bokföringen!


> Måste jag bokföra alla händelser på mitt checkkonto?

JA, om det är firmakontot!

Ett trick är att ta ut slantar till "kassa" och därifrån betala småinköp. Alternativt kan du ta "egna pengar". Du betalar med egna pengar, och bokför en egen insättning som du motkonterar mot varuinköpet. Du kan se det som en egen insättning som mellanlandar i en handkassa för fvb materialinköp.

Se till att alltid få kvitton på inköpen. Det är med kvitton du kan få tillbaka moms och det är med kvitton du kan visa vilka investeringar du gjort.

Utan kvitto - ingen bokföring - ingen MOMS-återföring från staten
Utan kvitto - ingen vinst i firman - försämrade villkor hos banken - sämre läge för firman...


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 9 =