Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Betala en faktura privat?? 2008-04-20 21:03
Jag är helt ny och har en undran. Jag har precis startat och har inga pengar än, utan måste betala en faktura med privata medel.

Jag har lagt till ett konto 2018 (Övriga egna insättningar). Kan jag betala min faktura via detta konto direkt eller måste jag bokföra en egen insättning till mitt BG konto och därefter betala från BG kontot??

Tack på förhand.
 Skrivet av:  Robert IP: 85.228.146.146



Svar: Betala en faktura privat?? 2008-04-20 22:29
Hej!

Eftersom du är gröngöling så kan det kännas mest "begripligt" om du betalar från bankgirot.

Du gör då en egen insättning till bankgirot och betalar sedan därifrån. Företaget får i och med det en skuld till dig, en skuld som du kan ta tillbaka så småningom, via eget uttag. Fördelen med den här transaktionen är att du får ett redigt kvitto från bankgirot, både på insättningen och på betalningen.

När du bli mer varm i kläderna kommer du att se att du kan göra precis som du tänkte, dvs direkt via egen insättning. Nackdelen är att det, när man är ovan vid bokföring, kan bli lite svårt att följa betalningsvägarna. Det kan också vara så att det blir lite stökigare med kvitton på betalningarna, om man plockar slantar direkt från den egna börsen. Men, det är helt klart en möjlig väg att hantera betalningen!

/ Lars B
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Betala en faktura privat?? 2008-04-21 11:42
Jag gjorde så första tiden att jag betalade fakturorna från konto 2018. För att sedan ta ut pengar med bokföringen 2013 Eget uttag.

För Enskild Firma samt Handelsbolag är ju uppbyggt så att det är resultatet som är ditt efter alla inkkomster samt utgifter.

Välkommen till oss nöjda användare av detta Sveriges Bästa Program med Världen trevligaste personal i supporten.

Bokföring är roligt & kul om man inte gör det så komplicerat.

Jag har för övrigt HB samt Kontantmetoden med moms var 3:e månad.

Mvh Roger
 Skrivet av:  Allhjälpen i Umeå HB IP: 213.65.61.107



Svar: Betala en faktura privat?? 2008-08-12 06:31
jag är helt ny och undrar om någon kan beskriva i detalj hur jag gör detta med unibas?
 Skrivet av:  Peter K IP: 90.230.139.176




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =