Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Momsrapport 2008-04-15 23:26
Jag undrar om det är något man speciellt behöver tänka på nu när man skall sända in Momsrapport?

Menar inställningar eller annat viktigt?

Bokföringen stämmer tror jag iallafall?

Tack på förhand.

Allhjälpen
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.221



Svar: Momsrapport 2008-04-16 07:37
Under föregående år har mycket hänt när det gäller moms. Våra politiker har ett mantra som man ständigt hör: "Man ska göra det enklare att driva eget företag!". Jag tänkte på detta när jag för någon månad sedan snubblade över stt dokument från Skatteverket där man presenterade cirka 40 nya konton som skulle användas för att redovisa momsen. Vi har under året fått lära oss att det finns något som heter "Omvänd moms" - där det ena undantaget överträffar det andra. Vi ska numera inte bara kontera inköp på vanligt sätt - vi måste ibland (inte alltid) ange om inköpet gäller en vara eller en tjänst. OSV OSV

Jo det har hänt mycket under året som gått - programmet har modifierats ett flertal gånger för att anpassas till de nya reglerna. Det kan därför kanske finnas skäl att göra en snabbkoll av att momsen är rätt inställd i databasen och att allt stämmer innan man skickar iväg momsrapporten detta år. I den allra senaste versionen av UNI_BAS finns en automatiskt kontrollmöjlighet av att momsen är rätt inställd: Gå till Databas/Styrning/Moms - där fionns en video och en knapp "Kontroll".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Momsrapport 2008-04-16 16:37
Tack för svaret. Då jag utför kontrollen så visar det sig stämma, men som bekant har ett annat problem dykt upp och det har jag sänt in en fil för att kolla upp.

Tack på förhand.

Allhjälpen
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.221




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =