Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inventarieboken 2008-04-15 23:24
Hej!

Inventarieboken... den borde jag nog titta närmare på... de "kluttigheter" som verkar finnas kan kanske uppvägas av att man får ett bra register över vilka maskiner som man har tillgång till (eller hade tillgång till, innan tjuvarna slog till...).

Idag kör jag med Excel-tabeller och det känns lite "kluttigt", det också...


Det jag närmast grubblar över, och som jag inte ser svaren på just nu är:

Hur matar jag in uppgifter om redan befintliga inventarier?

Hur avför jag inventarier som skrotats?

Hur säljer jag inventarier via faktura?

Hur gör jag för att moderera en avskrivning, t.ex beroende på att en maskin renoverats, och därmed fått en längre livslängd än vad jag först planerat?


/ Lars B
/
/ vars deklaration för hobbyfirman var fixad i ett kick, med ett klick, med hjälp av UniBas!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Inventarieboken 2008-04-16 07:26
Direkta svar på Dina frågor:
- När man anger att ett konto skall vara ett inventariekonto, får man specificera redan befintligt saldo på kontot. OBS! det saldo som då finns på kontot skall motsvara inventariernas INKÖPSPRIS. Kontot som sedan anges som "Konto ackumulerade avskrivningar" skall visa de ackumulerade avskrivningar för specificerade inventarier.

När ett inventarie är fullt avskrivet kan man "Makulera" inventariet. Inventariet tas då bort vid nästa bokslut genom att Inventariekontot och avskrivningskontot mobokas med inventarietw inköpspris/ack avskr.

Antingen är inventariet stulet eller kastas inventariet efter en tid. Sällan säljs det. :(
Visst kan man lägga upp en kund för detta ändamål och visst kan man lägga in en artikel i artikelregistret med Inventariekontot som försäljningskonto - men NEJ. Skriv istället en faktura på en ordbehandlare och bokför försäljningen via "Intäkt utan faktura". Ange förstås inventariekontot som försäljningskontot.

Vid varje års avskrivning kan man individuellt för varje inventarie ange årets avskrivning beroende på om man renoverat/skadat inventariet.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Inventarieboken 2008-04-16 09:59
OK!

Men, hur får jag in inverntarienummer och individens serienummer/beteckning på redan inköpta inventarier?

Skall jag behålla mitt gamla excel-ark för att ha koll på den delen?


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.80.11.2



Svar: Inventarieboken 2008-04-16 17:23
"- När man anger att ett konto skall vara ett inventariekonto, får man specificera redan befintligt saldo på kontot. OBS! det saldo som då finns på kontot skall motsvara inventariernas INKÖPSPRIS. Kontot som sedan anges som "Konto ackumulerade avskrivningar" skall visa de ackumulerade avskrivningar för specificerade inventarier."

Man måste i samband med ovanstående ange inventariebenämning, serienr/tillverkningsnummer etc för varje enskilt inventarie - använd då för sista gången Ditt excel-ark.

Inventarienummer är alltid ett löpnummer och tilldelas automatiskt varje inventarie.

Se gärna till att Du har senaste programversion installerad eftersom det kommit en del uppdateringar gällande just inventarieboken
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =