Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rapporter 2008-04-02 22:38
Hej, glöm min tidigare fråga. Svaret på den frågan har jag lyckats att läsa mej till ur en bok.
Men jag undrar vad som menas med texterna nederst på rapporterna. På resultatrapporten står det "Ej omfört resultat" och på Balansrapporten står det "Ännu ej bokfört resultat. Står det så underst på rapporterna tills att jag har gjort förenklat bokslut? Eller har jag gjort något fel i bokföringen? Eller ska dom texterna stå där med en summa efter sej? Eller ska jag föra över något från underkonton till huvudkonton? Det är samma summa efter texterna på bägge rapporterna.
Jag använder mej av fakturametoden, enskild firma, Redovisar moms månadsvis.

Har serviceavtal.

Mvh Christer
 Skrivet av:  christer Långström IP: 81.233.188.228



Svar: Rapporter 2008-04-06 13:43
Ej omfört resultat:
Mista lilla transaktion som Du gör på något resultatkonto innebär att Du får en differens mellan debet och kredit på Din resultaträkning. Den differensen visar företagets resultat - se Resultatbarometern.

Om man under året skriver ut en balans eller resultatrapport finns därför ett saldo/en differens som utgör årets resultat. Detta resultat kommer att föras över till balansräkningen i samband med bokslutet. Innan denna omföring (bokslutet) är gjord, finns där ett "Ännu ej omfört resultat".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Rapporter 2009-11-05 17:12
Enligt vad jag känner till ska "summan av alla tillgångar var lika med summan av skulder och eget kapital" i balansräkningen. Detta stämmer alltså inte eftersom "ännu ej bokfört resultat" adderas från månad till månad???
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.90.204



Svar: Rapporter 2009-11-05 18:48
"summan av alla tillgångar var lika med summan av skulder och eget kapital"
- detta stämmer vid årets början.

Tänk följande:
Vid årets början: Du har 100 000 i tillgångar och följaktligen 100 000 i skulder.
Du gör en liten transaktion - Du köper kontorsmaterial för 100 kr.
Du konterar så att tillgångskontot kassan minskar med 100 kr och kostnadskontot för kontorsmaterial ökar med 100 kr
Resultat:
Du har 99 900 kvar i tillgångar och Du har fortfarande 100 000 i skulder

Resultatet = kostnaden 100 kr är det som kallas för ännu ej omfört resultat.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 83.183.134.251




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 2 =