Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

starta firma 2008-03-24 22:15
om man ska starta städfirma..vilkett är bäst då..uni-bas standard eller mini?
 Skrivet av:  roger IP: 85.228.164.99



Svar: starta firma 2008-03-25 11:22
Hej!

Snabbt, spontant svar från en användare:

Köp standardmodellen!


Minimodellen kan vara i enklaste laget och jag skulle själv få ett psyk-bryt av att behöva betala årsavgifter för att kunna köra vidare.

Mycket bättre är då att köpa standardvarianten. Programmet är då färdigbetalt och kan användas lång tid framöver utan extra utgifter.

Eftersom du förmodligen är grön på det här med bokföring så rekommenderar jag STARKT att du även köper serviceavtalet som kostar några få hundringar (=några tior per månad). Bokföringskonsten är inte alltid uppenbart logisk.... och funktionerna i unibas kan kräva lite förklaring för att man skall förstå hur funktionerna och formella regelverk runt bokföring hänger ihop.

Riktigt renodlade bokföringsfrågor brukar Unicell inte gärna ge sig in på, det har nog mest att göra med att de inte kan/får ta på sig juridiskt ansvar för hur du gör din bokföring, men i det stora hela brukar man kunna få vettig hjälp av gänget.


/ Lars B
/ Nöjd unibas-användare.
/
/ och som rekommenderar bokföringsböckerna som finns på WWW.BLINFO.SE
/ "Bokföring & förenklat årsbokslut", "Enskild firma" samt
/ "Bokföring - handbok i löpande redovisning"
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: starta firma 2008-03-25 18:56
Jag håller med föregående talare. Jag valde själv varianten Standard och ångrar mig inte.

Servicen på killarna i supporten är utöver det vanliga. Dom bemöter en med tålamod och hjälper till på alla sätt & vis om man har serviceavtal som kostar 400 kr/år.

Programmet kostar 1250 och det är en ENGÅNGSSUMMA så du slipper betala mera.

Jag driver städfirma i Umeå & är jättenöjd med UNICELL.

Köp programmet, inget att förlora.

Vänligen Roger på Städfirman i Umeå
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.35



Svar: starta firma 2008-03-25 23:44
ok..villka konton kan man klara sig med i programmet om man har städfirma?
 Skrivet av:  roger IP: 85.228.164.99



Svar: starta firma 2008-03-26 08:40
OJ!
Det var svårt.
Det kan vara mycket varierande beroende på hur du vill spalta upp dina kostnader och intäkter. Frågan är näst intill omöjlig att besvara! Hyr du lokal eller inte? Anlitar du underentrepenörer? Har du anställda? Sköter du påfyllning av förbrukningsmaterial? Använder du egna eller uppdragsgivarens utrustning.

Nu kommer det finurliga:
Du behöver egentligen inte bekymra dig!

Med i kontotabellen finns en skrälldus med konton. Ovidkommande konton kan du stryka bort efter, säg, ett år. Nya konton (och sådana som du tidigare strukit) kan busenkelt skrivas in i Unibas.

När jag installerade unibas var det egentligen bara egna insättningar och uttag som jag behövde skriva in (kanske finns fördefinierat numera) + några till. Jag har heller inte brytt mig om att städa bort några oanvända konton, eftersom det är så smidigt att hitta rätt konto, mängden till trots!


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: starta firma 2008-03-26 14:49
Jag använder

2012
2013
2018
2028
2610
2640
3010
3540
3550
3740
5010
+ några till.

Jag driver HB idag med min sambo och vi är supernöjda.

Du kan gärna maila oss framöver och höra vad du behöver hjälp med och vi ställer gärna upp och ger svar via mail.

Du kan ladda ner BAS KONTOPLANEN på

http://www.bas.se/

Kolla också in

http://www.din-bokfoering.se/

Lycka Till

Allhjälpen i Umeå HB
 Skrivet av:  ALLHJÄLPEN I UMEÅ HB IP: 213.65.61.35




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =