Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SIE-export svenska tecken 2008-03-24 17:42
Hej! Överväger att köpa Uni_bas och har provkört demoversionen. När jag läser exporterad SIE-fil med wordpad eller excel så blir det bara skräp med svenska tecken. Inte läsbara i Linuxmiljö under Wine heller. Är det en känd bug? När fixas det?
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 87.227.68.18



Svar: SIE-export svenska tecken 2008-03-30 17:28
Hej igen - eftersom ingen annan kommenterar får jag väl göra det själv. Är det verkligen acceptabelt med output vid SIE-export som ser ut så här:
#KONTO 2790 "…vriga lšneavdrag"
#KONTO 2840 "Kortfristiga lŒneskulder"
#KONTO 2841 "Kortfr del av lŒngfr skulder"
#KONTO 2849 "…vr kortfristiga lŒneskulder"
#KONTO 2890 "…vr kortfristiga skulder"
#KONTO 2899 "…vriga kortfristiga skulder"
#KONTO 2910 "Upplupna lšner"
#KONTO 2911 "Lšneskulder"

Har någon testat med SIE-import från annat bokföringsprogram? Vad händer då med tecknen å, ä, ö, Å, Ä, Ö?
Vad tycker revisorn om export som ser ut på detta vis?
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 87.227.68.18



Svar: SIE-export svenska tecken 2008-03-30 21:05
Ursäkta att jag är tjatig men Sie-exportfilerna från demoversionen antyder att det rör sig om version 2003.8. Kan det vara så att aktuell köpesversion är befriad från detta problem med å, ä, ö? Kan någon som har programmet prova och svara tack.
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 87.227.68.18



Svar: SIE-export svenska tecken 2008-03-31 08:44
Jo, vi känner till att det för vissa användare blir fel på ÅÄÖ vid SIE-exporten.
Det är så för VISSA men långt ifrån alla användare - här ett par smakprov när vi gör SIE-filer på våra maskiner:
Från en maskin med Windows XP:
#KONTO 2790 "Övriga löneavdrag"
#KONTO 2810 "Avräkning factoring/belånade kontraktsfordringar"

Från en maskin med Windows Vista:
#KONTO 2790 "Övriga löneavdrag"
#KONTO 2840 "Kortfristiga låneskulder"

Och slutligen från en Macintosh med OS10.5.2
#KONTO 2790 "Övriga löneavdrag"

 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: SIE-export svenska tecken 2008-04-03 21:01
Hej och tack för svar.
Till min senaste fråga: är demoversionen en gammal version som huvudet på sie-exporten antyder? Kan detta vara förklaringen till att det inte funkar hos mig (vanlig xp professional)?
Följdfråga: Har sett en rad importmöjligheter av tabeller och listor i demoversionen men inte SIE-import. Finns det i den "skarpa" versionen?
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 87.227.68.18



Svar: SIE-export svenska tecken 2010-04-09 23:21
Problemen med svenska tecken kvarstår - vad göra?
Med word-pad ser exporten ok ut. Med sietest2 blir åäöÅÄÖ bara skräp. Vid import till Visma skatt blir åäöÅÄÖ också skräptecken.
Har version 2010-02-23 och XP professional.
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 79.138.9.20



Svar: SIE-export svenska tecken 2010-04-10 12:00
Om det är OK i WordPad (i PC:n) men fel i skattemodulen (i iPCn) så ligger nog problemet mer i PC:s hantering av tecken.

Prova att från en texteditor spara SIE-texten i ett av de äldre PC-textformaten och gör ett nytt importförsök.

PC har tyvärr några olika kodningssätt för tecken och du har säkert träffat på det här problemet i andra sammanhang. Det finns flera lösningar, och oftast är det smidigast att köra strulande textfiler via word och där byta ut felande tecken. Det är inte för inte, som den funktionen finns inbyggd i word, och för den delen många andra program....


/ Lars Bergström
/ ... som ofta svurit över olika textformat i såväl Mac som PC...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: SIE-export svenska tecken 2010-04-10 22:54
Här är min analys av problemen:
Siegruppen föreskriver teckenkodning "code page 437", cp437. vilket är den teckenkodning som användes i DOS för länge sedan.
Unibas verkar exportera med "iso 8859-1" vilket är vanligt i windowsapplikationer.
Jag gjorde en liten programsnutt som konverterar äåöÅÄÖ från "iso 8859-1" till "cp437". När detta är gjort ser det bra ut i sietest2 och Visma skatt! Däremot ser det taskigt ut i wordpad som förväntar sig "iso 8859-1". Med ordbehandlare ser det däremot inte så bra ut...... Med MS ord kan man välja "västeuropeisk DOS" vid öppnandet och då ser det ok ut.
Mitt förslag är att Unicell följer standard (cp437) även om det inte blir så snyggt i ordbehandlare. I väntan på detta kör jag mitt konverteringsprogram innan jag skickar filen till skatteprogrammet eller revisorn.
 Skrivet av:  Per Nelvig IP: 79.138.9.20



Svar: SIE-export svenska tecken 2010-04-11 19:18
Du är inne på helt rätt linje. Anledningen till att vi i vissa fall haft problem med detta är just den uråldriga teckenkodning som vårt programspråk har svart att hantera. Det går i vissa sammanhang - men missa i andra sammanhang, precis så som Du beskriver.

Vi har haft uppe detta till diskussion med 4D (vårt programspråk/databas) - tyvärr har vi inte fått mycket hjälp därifrån, så just nu får vi nog leva med €$∞ istället för ÅÄÖ i just när det gäller SIE-filer.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =