Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kreditnota 2008-03-20 16:00
Jag har en kreditnota som avseer en del av en faktura och en kreditnota som inte alls avseer en faktura utan är en återbetalning av något annat. Hur bokförs dessa?

/Lina
 Skrivet av:  Lina Gamstedt IP: 90.227.91.91



Svar: Kreditnota 2008-03-24 08:03
"Ta bort" en felaktig kreditnota genom att registrera en motsvarande faktura. Se Ditt förra inlägg

Gå till Registrera/Kundfaktura(eller Leverantörsfaktura) och registrera "bort" det som är fel - en felaktig faktura den krediteras och en felaktig kreditnota den faktureras bort.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121



Svar: Kreditnota 2008-03-24 10:38
Ni har överhuvudtaget inte svarat på min fråga!!! Jag vill inte ta bort en kreditnota eller en faktura jag vill registrera 2 st erhållna kreditnoter och vill veta hur jag ska göra detta. (Enligt min tidigare fråga ville jag ta bort en felaktig registrerad kreditnota.) Om jag gör som Ni sagt vid tidigare fråga tar jag bort hela fakturan när jag registrerar en kreditnota.

För att förtydliga: Låt oss säga att fakturan är på 1000 kr och att jag har en kreditnota på 200 kr. Således ska jag betala 800 kr på fakturan. Hur gör jag detta? Om jag bokför betalning på 800 kr kan jag inte sedan bokföra kreditnota på 200 kr. Om jag bokför kreditnotan först tar jag bort hela fakturan och kan således inte bokföra någon betalning sedan. Jag begriper inte hur jag ska göra.

Den andra kreditnotan avseer ingen faktura utan är en återbetalning av något annat. Men är ju pengar som är mig tillgodo från det företaget. Hur bokför jag detta?

/Lina
 Skrivet av:  Lina Gamstedt IP: 90.230.16.229



Svar: Kreditnota 2008-03-25 09:57
Du skrev: " Ni har överhuvudtaget inte svarat på min fråga!!! "

Jag förstår att Du är superirriterad över att inte få svar på Din fråga. Frågan ställdes under påskhelgen. Någon var inne om på kontoret under helgen och gjorde efter bästa förmåga ett försök att svara på Din fråga. När jag idag läser igenom Din fråga, har jag full förståelse för att svaret kanske inte blev helt rätt. Jag har läst igenom Din fråga flera gånger och jag måste medge att jag inte heller förstår frågan helt. Ett forum är ju trevligt och bra, men när frågorna blir för invecklade och kan missförstås, då är att telefonsamtal en bättre väg.

Förlåt att svaret blev fel - vi ställde upp under påskhelgen och vi gjorde så gott vi kunde.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Kreditnota 2008-03-25 18:12
Visst har jag förståelse för att det kan bli fel och att invecklade frågor inte är rätt plats för forumet. Men som Ni själva sa det var påsk och jag förväntade mig inte heller få svar på min fråga direkt, pga påsken.

Vad jag blev irriterad över var att jag inte ansåg min fråga vara "komplicerad" utan ganska tydlig och klart skilde sig från min tidigare fråga (det är ju dessutom två helt andra seperata kreditfakturor) och att då få samma svar kändes irriterande.

Men å andra sidan så vet jag ju inte hur jag ska göra i just denna fråga så jag kanske inte är den som ska bedömma om min fråga är komplicerad och svår att förstå...

Jag ber om ursäkt för om jag verkat oförskämd det var inte min avsikt och jag är i övrigt fullt nöjd med forumet som verkligen fyller sin funktion.
Jag får försöka ringa er iställe0t ang mina frågor - då de tydligen är mer komplicerade än hag trott.

/Lina
 Skrivet av:  Lina Gamstedt IP: 90.230.16.229



Svar: Kreditnota 2010-04-24 20:37
Jag förstår helt hur du tänker i din fråga eftersom jag har samma problem.

Har en leverantörsfaktura som jag sedan skickade tillbaka varor till och då erhöll jag en kreditfaktura. Således betalade jag bara in mellanskillnaden och om man bokför den transaktionen och även lägger in kreditfakturan i systemet så skulle jag vilja kunna välja att jag "betalar" det resterande beloppet med min kreditfaktura.
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.155.246



Svar: Kreditnota 2010-04-25 03:29
Kreditnotor läggs in i systemet som just kreditnotor d.v.s. summan kommar att vara negativ. Har man fått en faktura på 1000 kr, så läggs denna in som vanligt. Får man sedan en Kreditnota från samma leverantör, läggs denna alltså in som kreditnota/kreditfaktura.

När man sedan betalar, så betalar man givetvis båda fakturorna. Det bokförda beloppet blir då kr 800 i kredit och debet på det aktuella kostnadskontot. Ev. moms fixar UNI_BAS automatiskt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.189.150



Svar: Kreditnota 2010-04-25 17:24
Vad betalar man med Egna insättningar/uttag? Checkräkningen blir ju konstig då det egentligen inte skett någon transaktion.
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.156.28



Svar: Kreditnota 2010-04-25 21:06
Jag hade stora problem med kreditnoter tidigare. Tyckte de var svåra att bokföra, som man kan läsa här på forumet. Jag frågade till sist en bekant som arbetar som revisor och nu, när jag lärt mig, tycker jag inte det är så krångligt längre.

Jag får 2 fakturor. En vanlig faktura och en kreditnota/faktura. Jag lägger in fakturan som vanligt och även kreditnotan. När jag sedan betalar kreditnotan gör jag detta mot kontot "fodring hos leverantör", konto 1684 hos mig. Fakturan betalar jag sedan helt eller delvis mot detta konto beroende på summorna i fråga.
 Skrivet av:  Lina Gamstedt IP: 90.227.88.74



Svar: Kreditnota 2010-04-25 22:17
Mattias,

Du kommer med en knepig fråga som man skulle behöva ha lite mer info om. Men låt oss titta på några saker.

För det första checkräkningen? Denna bör väl döpas om till kanske Bankkonto eftersom checkar är historia numera.

Om du plockar ut pengar från ditt företag så måste detta uttag belasta ett Kassakonto, Bankkonto eller liknande. Motkonto i debet blir då Eget uttag. Gör du en egen insättning, alltså tillför företaget mer pengar så ökar Kassa eller Bankkonto i debet med det aktuella beloppet medan ditt konto egna insättningar blir kredit.

Varför "checkräkningen" skulle bli konstig har jag svårt att förstå? Men teoretiskt kan det finnas överföringar mellan konton som INTE berör Kassa eller Bank.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.158.76



Svar: Kreditnota 2010-04-25 22:22
Tack Lina!

Det var precis det svaret jag var ute efter!

/Mattias
 Skrivet av:  Mattias IP: 85.227.156.28



Svar: Kreditnota 2013-04-11 14:56
Om jag köper tulpaner på kredit från holland på 1000 euro och kursen är 9,40 kr för en euro ....Hur bokför jag detta på
 Skrivet av:  lisa IP: 46.194.74.54



Svar: Kreditnota 2013-04-12 13:34
Du har skrivit din fråga i en tråd som har rubriken "Kreditnota" och du skriver om att du handlat på kredit.

Kreditnota är inte samma sak som att handla på kredit.

KrEditnota är en faktura - fast tvärtom.
KrEditnota uttalas med betoning på E.

Att handla på kredIt är när man handlar för att betala senare.
KredIt uttalas med betoning på I.

Du beskriver en affärshändelse där du köper på kredIt - d.v.s betalar senare. Detta betyder ju att du helt enkelt får en faktura av leverantören. Fakturan skall sedan betalas inom 30 dagar, 60 dagar, 3 månader eller vad man nu kommer överens om.

Om det är så som jag beskriver ovan, då ska du i UNI_BAS bara registrera en helt vanlig faktura från din leverantör.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.13



Svar: Kreditnota 2013-10-15 18:08
Skulle det ses som ovanlig eller mot standard att man begärda att en firma betalade av sina fakturor och reducerade sin betalning med de kreditnoter som skapats som hjälp för deras marknadsföring av varan som fakturan är för. Vad jag menar är att de begär att en kredit skall lämnas oberoende av fakturor utstående och de säger att detta är enligt Nordiskt standard
 Skrivet av:  IP: 212.118.224.152



Svar: Kreditnota 2014-04-27 12:13
Oj, trodde det var enkelt att hitta ett svar här, men nu är jag mer förvirrad :-)
Jag försöker ställa min undran enkel.
Jag är återförsäljare för ett företag och köper alltså in varor för att sedan sälja. Det blir en faktura från inköpsföretaget och jag skriver kvitton/fakturor vid min försäljning som jag sedan bokför. Så långt är det klart.
Sedan får jag från inköpsföretaget en "bonus" på mina inköp från dom utbetalt. En rabatt för inköp under aktuell månad som betalas ut efter intjäningsmånad.
På denna står det KREDITNOTA.
Hur bokför jag. Det är ju inkommande pengar. Är det under "intäkter utan faktura"? Det är även 2 olika momssatser.
 Skrivet av:  Annsofie IP: 213.185.229.161




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =