Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Felregistrerad betalning 2008-03-19 15:26
Hej!

Sitter och korrigerar en del fel som jag upptäckt vid revisor besök. Jag har ändrat en faktura som blivit felaktigt bokförd på fel konto. Nu är är även betalningen på fel konto 2440 men hur ändrar jag detta. Kontot är spärrat får jag till svar när jag försöker ändra verifikationen.

/Lina
 Skrivet av:  Lina Gamstedt IP: 90.227.91.91



Svar: Felregistrerad betalning 2008-03-19 20:53
Du kan inte "bokföra" bort en faktura. Se det istället som att Du måste "fakturera" bort en faktura - d.v.s skriv en motsvarande kreditnota,

Hade du inte betalat fakturan hade Du mycket enkelt kunnat kreditera den - då går man till rapporter/kunder(ev leverantörer)/Spåra fakturor - klicka på den felaktiga fakturan och i nederkant finns då en knapp "Kreditera fakturan". Har mn som i Ditt fall redan bokfört betalning, då finns inte den knappen.
Du får istället registrera en kreditnota på samma sätt som när Du registrerar en faktura. Gå till registrera och välj antingen Kundfaktura eller Leverantörsfaktura. Längst upp till vänster i fönstret där Du registrerar fakturan finns en knapp "Faktura" - tryck på den och Knapptexten växlar till "Kreditnota". Registrera på samma sätt som när Du registrerar en faktura. Till sist måste Du även registrera en "betalning" av kreditnotan på samma sätt som när Du registrerade betalningen av fakturan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =