Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bilersättning - Bensin 2008-03-15 13:52
Hej är ny här men gör ett försök.
När man använder privat bil i arbete så kan man ju dra av 18.50:- per mil, eller hur???
Men kan man även då dra av för inköp av bensin???

Tacksam för svar/Dan
 Skrivet av:  E.son Chanachai IP: 83.223.21.83



Svar: Bilersättning - Bensin 2008-03-16 14:14
Nej det kan man inte, men man kan dra av halva momsen på alla driftkostnader för den privata bilen för den delen som den används i ditt företagande.

Jag gör så genom att bokföra en vilande moms samt att använda en körjournal.

Ex.
konto 2648 (Ingående vilande moms) Debet 100 kr
konto 5858 (Korrektivkonto kost. f tj.resor privatbil) Kredit 100 kr (Detta konto måste man tyvärr använda, vilket minskar dina avdragsgilla kostnader och ökar skatten men momsbeloppet är ju 100% avdragsgillt, så man tjänar på det...)
konto 2015 (Driftutgifter privat bil) Debet 500 kr (Kontot har jag döpt om, kan vara ett kontonr mellan 2011-2017. Kontot visar totala driftkostnader för bilen inklusive den privata delen, inklusive moms.)
konto 1930 (BG)/2018 (Egen insättning) 500 kr (Beror hur kostnaden betalas, med privata pengar eller företagets.)
Denna kontering utför du på alla kvitton på bilen, exempelvis tvätt, bensin, nya torkare, service, spolarvätska etc.

Vid årets slut måste du via dina körjournaler få fram den totala körsträckan i tjänsten samt bilens totala körsträcka under året. ex. 15000 km i tjänsten/30000 km total körsträcka = 0,5 = 50% av den vilande momsen får du då dra av.

Jag kallar min bokföringsorder "Proportionering av driftkostnader"
Konto 2648 kredit det totala beloppet som enligt balansräkningen finns på debetsidan, för nollställning av kontot för nästa år.
konto 2641 debet den del av beloppet som hör till tjänstkörandet.
konto 5858 debet för återföring av den ej avdragsgilla delen.

Därefter kan du göra momsrapporten...

Mvh
Mikael

Ps. Ovanstående fungerar för Enskild Firma enligt Svensk skattelagstiftning, det finns en prejuricerande Dom där skatteverket förlorade enligt detta förfarande. Ds.
 Skrivet av:  Mikael IP: 84.216.34.43




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =