Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut... 2008-02-15 22:01
Hej!
Jag sitter och tittar på att eventuellt förvärva UNI_BAS och undrar om hörnen på de rundade fakturorna verkligen ska bli som de blir när jag skriver ut dom?
Felet är att det blir "flera" hörn med olika radier och tjocklekar. Samma sak om jag väljer rakt. Då är det en viss rundning på strecket under produktradrubrikerna samt lite extra streck på vertikalen vid sidan om produktraderna.

Är detta något man kan ställa in och ändra själv så det blir fint? Felet finns både om jag skriver ut på pappers- och PDF-utskrift och drar helt klart ner intrycket, men borde vara väldigt lätt att rätta till.

Mvh/
Erik G
 Skrivet av:  Erik G IP: 81.233.21.170



Svar: Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut 2008-02-20 17:59
Hej
Du kan ändra runa hörn. Gå in i DATABASEN-STYRNING-UTSKRIFTER. Du hittar där fakturaramar. Ta bort markeringen från runda hörn och markerar fyrkantiga hörn.
MK
 Skrivet av:  Marke IP: 81.230.120.161



Svar: Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut 2008-02-21 09:13
Jo, jag vet det.
Men jag tycker det ser ut som ett fel snarare än ett layoutval att de rundade hörnen ser ut som de gör.
 Skrivet av:  Erik G IP: 81.233.21.170



Svar: Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut 2008-02-21 16:22
Skumt! Det ser bra ut hos mig.

En spontan gissning är att utskriftsformatet på din PC/Mac är inställt på "spara-färg-läge", eller att den är inställd för låg upplösning. Då kan utskriftsrutinen få för sig att ta bort skuggningar och att tagga till rundade kanter.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2



Svar: Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut 2008-02-21 21:23
Okej, jag skrev ut en PDF för att illustrera:

http://rapidshare.com/files/93771941/Print_File.pdf.html

Så ser hörnen ut även via en HP och en Canon (båda laser), samt att det av någon anledning även blir rundade hörn på linjen över "Summa att betala SEK" där det rent designmässigt borde varit rakt.
Man får väl köra med raka linjer istället men känns ju lite tattigt att inte kunna använda med rundade hörn. Dessutom så är fakturorna med raka linjer inte helt korrekta heller då det vid sidorna av produktraderna går en extra linje som inte borde vara där samt någon konstig rundning under produktradsrubrikerna.

Jag vet att man kan få en designad faktura för en femhundring men jag har ju egentligen inget emot layouten som sådan utan bara att linjerna ska vara korrekta...

Ja ja kanske någon tänker att man anmärker på något sådant här som inte har någon betydelse, men det kan å andra sidan inte vara svårt att åtgärda heller, om det nu inte är mina utskriftsinställningar som spökar.

Jag slår nog till på ett program om linjeproblematiken uträtas!
Med vänliga hälsningar/
 Skrivet av:  Erik G IP: 81.233.21.170



Svar: Fakturalayout - rundade hörn ser inte bra ut 2008-02-24 09:42
Hur de rundade hörnen ska se ut är kanske en smaksak. Räta hörn kan man alltid välja som alternativ.

Hur det nu än är med de rundade hörnen så kan vi tyvärr inte ändra deras utseende. I vårt programspråk finns bara två val - räta hörn - rundade hörn - och vi kan tyvärr inte via programmet påverka deras utseeende - åtminstone inte i nuvarande version av programspråket.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =