Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skatteinbetalning-konto 2008-02-13 19:40
Hej!
Har gjort en skatte inbetalning för första gången och känner mig vilsen vilket konto i UNI_BAS som jag ska använda. Hur gör ni andra, vilket konto använder ni?
Tack på förhand!
/Pernilla
 Skrivet av:  Pernilla Ekstrand IP: 81.232.165.68



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-14 23:14
Hej!

Jag googlade med sökbegreppet "bokföring preliminär skatt" och hittade en sida på
http://www.bokforingstips.se
http://www.bokforingstips.se/Eget_kapital_och_skulder/preliminar_skatt.htm
Där finns en beskrivning på hur man kan göra, om man gör skatteinbetalningarna direkt från företagskontot.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-15 19:48
Tack för svaret. Men i min kontoplan finns det inga konton som stämmer med något av de som skrivs om på länken!!! Tack också för bra länktips! Kan jag bara lägga till konton, hitta på själv? Tex ett som heter 25XX och döpa det till inbetald F-skatt?
 Skrivet av:  Pernilla Ekstrand IP: 81.232.165.68



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-16 17:51
Hej!

Det går alldeles utmärkt att skapa egna konton i UniBas. Men, om du vill att revisorn skall känna igen sig bland siffrorna, så är det smidigast om de konton du skapar numreras och namnges enligt baskontoplanen som finns att hämta på:

www.bas.se

/ Lars B
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-17 10:59
Tack återigen! Men vad kommer det sig att det saknas konton för mig? Hur gör man om man ex vis helt skulle vilja byta kontoplan? Till BAS2008? KAn man det? Visst är det väl också så att jag egentligen bara behöver de konton som jag använder, det finns ju så många!
 Skrivet av:  Pernilla Ekstrand IP: 81.232.165.68



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-17 23:33
Hej!
jodå, det saknas säkert många hundra konton i din kontoplan. Den kontoplan som Unicell levererar är en strippad variant som bara innehåller de mest vanliga kontona.Några konton som unicell utelämnat borde nog ha varit med, men i det stora hela har de fått till en rimlig uppsättning konton. Själv har jag bara behövt lägga till 4-5 konton.

Du skall absolut inte byta kontoplan under pågående bokföring, det ställer bara till en jämra oreda! Du kan lugnt använda den kontoplan du börjat med, eventuellt kompletterat med några få nya konton som passar din verksamhet.

Nya konton definierar du under REGISTERVÅRD och KONTOPLAN. Lägg inte in nya konton förrän du säkert vet att du behöver dem!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.133.64



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-21 22:55
Tack! Lägger till konton allt eftersom, tex nu när jag skulle ha ett konto för mina skatteinbetalningar, hämtade text och siffror från BAS2008. Likaså fick jag för et tid sedan lägga till 2018 egna insättningar, det var ju inte heller med hittade också på ett lager konto då det finns två saker i min vht som jag har i lager som är så vitt skiljda åt så att jag ville ha dom på det sättet i bokföringen också! Men som Du säger, jag lägger inte på ngt som jag inte behöver skulle hellre vilja radera alla jag inte behöver för att slippa se så mycket!!! Kan man det? Vad talar emot det?
 Skrivet av:  Pernilla Ekstrand IP: 81.232.165.68



Svar: Skatteinbetalning-konto 2008-02-22 11:55
Hej!

Har själv aldrig provat radera ett "blankt och oanvänt" konto.

Ta en back-up på allt! innan du testar, om du testar!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.80.11.2




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 6 =