Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Resterande Fakturor 2007 finns kvar 2008 2008-02-11 12:49
Jag har bokfört resterande leverantörsfakturor och resterande kundfakturor genom knapparna i bokslutssektionen för att dessa ska bokföras och skattas för 2007.

När jag nu kollar igenom ej betalda fakturor för 2008 så finns dessa fakturor kvar.
Dessa har jag ju redan betalt genom att bokföra dessa genom manövern ovan.

Vad är det som har blivit fel och hur löser jag det?

Bästa hälsningar Jesper
 Skrivet av:  Jesper IP: 81.232.35.11



Svar: Resterande Fakturor 2007 finns kvar 2008 2008-02-11 20:36
Många tror att kontantmetoden är så mycket enklare, så är det kanske under året,men man bedrar sig.

Fakturametoden: Man får en faktura och bokför den vid detta tillfälle (bokför = talar om vilken typ av kostnad det är, och noterar på reskontrakontot att man fått en skuld/en fordran etc). Så småningom när man får betalt /betalar, då bokför man igen = noterar denna gång att man erhållit pengarna till t.ex bankkontot och att skulden (reskontran) är reglerad).

Kontantmetoden: Man får/skickar en faktura och man gör ingenting. Jo, i UNI_BAS då noteras fakturan i reskontra som en skuld/fordran - MEN det händer inget i bokföringen. När man sedan får betalt - DÅ noteras betalningen och UNI_BAS tar fram de dolda uppgifterna om vilken kostnad/intäkt det är och bokför dels kostnaden/intäkten och dels att man erhållit pengarna på t.ex bankkontot. Jo, så här långt verkar ju då kontantmetoden enklare. MEN bokföringsårets siste dag (vid bokslut) skall alla resterande ej betalda fakturor (både kund- och leverantörsfakturor) bokföras. Bokföras = tala om vilken sorts kostnad/intäkt det är, redovisa momsen och slutligen noterar på reskontrakontot att man fått en skuld/en fordran) Denna bokföring har inget med betalning att skaffa. - Från och med detta ögonblick hanteras dessa fakturor på samma sätt som om man haft fakturametoden. När man så småningom får betalt/betalar fakturorna, då bokför man igen = noterar denna gång att man erhållit pengarna till t.ex bankkontot och att skulden (reskontran) är reglerad. Nya fakturor under det nya året hanteras däremot åter enligt kontantmetoden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.234.173.39




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =