Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hantering av tidigare bokföring 2008-01-20 20:46
Hej,

Jag har haft en enskild firma sen 2004. Då jag har haft väldigt liten verksamhet har jag bokfört i excel. Vilket inte är så lyckat/lagligt och nu börjar det bli helt ohanterligt. Jag har haft ca 20 transaktioner per år tidigare, men nu tar min verksamhet fart. Funderar på att köpa unibas och har kört demon för att förstå. Systemet verkar bra, men jag undar hur jag skall starta bokföringen i unibas när jag har en tidigare bokföring. Jag har varit slarvig under 2007 och inte bokfört något ännu. 2004-2006 är bokförda och deklarationerna genomförda.

Tänkte att jag kunde knappa in all tidigare transaktioner eftersom det inte är så många. Men då började jag fundera på att verifikations nummrena kanske då inte stämmer, och det kanske är olagligt att ersätta tidigare bokföring med ny. Då kanske det är bättre att börja med bokföringen för 2007, men hur gör jag då med ingående balanser osv?

Har ni ngt tips?

mvh
Torgny
 Skrivet av:  Torgny Rydberg IP: 84.55.122.200



Svar: Hantering av tidigare bokföring 2008-01-21 21:37
Ingående balanser kan man lägga in under Registervård/Kontoplan/Ingående balans. Man kan också lägga in dessa under Databas/Kontouppgifter/Ingående balans.

Så som Du beskriver det kan Du mycket väl gå tillbaka i tiden. Olagligt är det om Du kastar de gamla noteringarna, Du får alltså inte "ersätta" som Du skrev, men om du behåller de gamla noteringarna och registrera samma uppgifter i UNI_BAS, då kan jag inte finna detta felaktigt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.37.192



Svar: Hantering av tidigare bokföring 2008-01-22 00:22
Hej!

Har du riktigt bra ordning i den (olagliga) Excel-bokföring är det bara att sätta in ingångsvärdena i Unibas. Tyvärr är det nog så att man INTE har ordning om man använt Excel! Att använda Excel visar helt klart att man inte haft koll på vilka bokföringsregler som gäller!

Jag hade samma problem som du. Excelark, kassabok och annat rackel som jag försökte använda. När jag började använda unibas fick jag klart för mig hur sunkig min tidigare bokförin varit. Jag startade om UniBas och började från scratch, 10 år tillbaka, och ångrar inte en sekund det arbete det innebar att skriva om allt. Nu har jag äntligen koll på ekonomin i min hobbyfirma.

Jodå, verifikaten kommer att få nya nummer, men så länge som du sparar alla gamla papper och utskrifter kan du visa för skattemyndigheten att du inte försökt mörka något med din nya inmatning. I vart fall är du inte i ett sämre läge med Unibas än med det olagliga Ecxel. Att du satsat på ett bokföringsprogram visar för skattemyndigheten att du vill vara seriös!

Däremot, och det är en annan femma, skall du nog inte alltför stolt visa upp excelarken för din skattekontrollant, snarare använda nedböjt huvud... :-)


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =