Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra förskott från kund fakturametoden 2005-07-24 21:39
Har laddat ner uni_bas och har kört med testföretaget ett par dagar och börjar gilla mjukvaran riktigt mycket!!

Har dock en fråga. Tycker att det blir lite konstigt när man ska bokföra 'förskott från kund' och vet inte riktigt vad som är det rätta sätt att gå till väga.

Vi tar betalt i förskott från kunden via bankgiro. Alltså antar jag att vi bör bokföra ungefär på detta sätt:

3010 Försäljning Kredit
2610 Utgående moms Kredit
2420 Förskott från kund Debet

När man sedan skickar varan till kunden så för man väl då över på bank? Eller?

2420 Förskott från kund Kredit
1940 Bank Debet

Gör man så här så känns det ju som om balansen på kontot "bank" liksom inte stämmer förren varan har skickats.. ? Ska det vara så här? Jag vet inte riktigt hur det funkar i uni_bas eftersom man kan liksom inte bokföra 'betalning från kund' innan man gjort fakturan. Då får man i så fall göra en "manuell" verifikation först och sedan faktura, men då hänger dom båda händelserna inte riktigt ihop.

Helst skulle jag vilja hoppa över "förskott från kund" biten eftersom varan nästan alltid skickas inom ett dygn och bara göra en faktura rakt av som bokförs som:

3010 Försäljning Kredit
2610 Utgående moms Kredit
1940 Bank Debet

Kan man göra så eller är det mot bokförings reglerna? Summan i slutändan blir ju liksom den samma.. ;-) Vad är det rätta sättet? Hur gör jag enklast i uni_bas?

Tacksam för råd.
Xandra
 Skrivet av:  sani IP: 81.228.254.235



Svar: Bokföra förskott från kund fakturametoden 2005-07-24 22:29
Du kan mycket väl se detta som ett slags kontantförsäljning eftersom såsom Du skriver "varan nästan alltid skickas inom ett dygn".

Gör då så här:
Gå till Databas/Styrning/Övrigt. Där kryssar Du i "Kontantnotor - betalning bokförs automatiskt"

Gå därefter till Databas/Kontouppgifter ange där som "Kassakonto" kontonummer 1940 d.v.s kontot där förskottsbetalningar kommer in.

När Du sedan får in en förskottsbetalning skriver Du en faktura med betalningsvillkor "Kontant". Fakturan kommer då att automatiskt bokföras precis så som Du föreslog:
3010 Försäljning Kredit
2610 Utgående moms Kredit
1940 Bank Debet
Fakturan är i reskontran registrerad som betald och klar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 217.209.123.232




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 1 =