Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Byta kontoplan eller enstaka konton 2008-01-02 20:24
Jag har sedan jag skaffade Unibas kört på den BAS-kontoplan som följde med och installerades som standard. Eftersom jag är oerfaren när det gäller bokföring och det är så mycket annat när man startar företag har jag kört på utan ändringar. Men nu vill jag städa upp bland alla oanvända och icke nödvändiga konton, eller helst byta till minimikontotabellen BAS 2007 för förenklat årsbokslut (K1). Det är svårt att kontera rätt när man har så många liknande konton, som jag egentligen inte behöver.

Men hur gör jag för att byta? Det går att ta bort alla konton som inte använts och skapa nya, enligt BAS 2007, men det går ju inte att ta bort konton som har transaktioner. Tänkte att det skulle vara lämpligt nu vid årskiftet, men det går väl knappast så länge jag inte gör bokslut och stänger föregående år. Och under tiden har jag ju nya transaktioner...

Det skulle underlätta mycket om det på ett enkelt sätt gick att flytta transaktioner mellan konton och på så sätt "översätta" mellan kontoplaner. T.ex flytta "6800 Telefon och porto" till "6200 Tele och post" och alla andra olikheter som finns mellan de vanliga kontoplanerna.
 Skrivet av:  Tom Österman IP: 81.227.216.51



Svar: Byta kontoplan eller enstaka konton 2008-01-03 08:05
Det är omöjligt att få till en kontoplan som passar för alla. Vi har försökt göra en mix som vi tror är lite "lagom". Ibland är det en kund som saknar ett konto - ibland tycker någon att det finns för många konton. Som väl är, är det enkelt att både lägga till och ta bort konton.

Ja, ta bort konton som Du redan använt är förstås lite knepigt. Eftersom Du använt kontot, får man väl förmoda att Du behövt kontot. Annars är ett bra tips: Jobba med den levererade kontoplanen ett par år - först då börjar man rensa de konton som man inte använt. Samtidigt måste man vara försiktig när man rensar. Vissa konton behöver systemet för att fungera (momskonton t.ex - och det finns andra).

Att byta kontonummer på ett använt konto går ej.

Din idé med 6800 och 6200 kanske inte är så bra. Vi ser ju detta i UNI_BAS-mini som har en minimal kontoplan. Påfundet med denna minimala kontoplan är inte vårt och det visar sig att det ofta är just detta som tvingar mini-kunder att uppgradera till UNI_BAS-standard som har en fylligare kontoplan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 8 =