Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

momsrapport 2008-01-01 16:37
Hej,
Skrev ett inlägg/ fråga i mellandagarna i ämnet men det verkar ha kommit bort.
Hursomhelst, Jag får inte rätsida på momsrapporten. Har försökt att ställa in styrning av konton med fattar inte hur sjag skall göra. Använder momskontona 2615 och 2645 för EU moms. Inte heller omsättning och förvärv från EU-land och utanför visas i momsrapporten. Jag använder EU kontoplan,faktureriningsmetoden och redovisar moms årsvis.
Vad jag antar är att jag inte styrt in kontona rätt, men hur göra?
Är mycket tacksam för hjälp/ handledning att "ställa in "så att jag kan använda momsrapporten och lita på att allt är rätt.

Mycket nöjd unibas användare/ Mats
 Skrivet av:  Mats IP: 90.225.109.108



Svar: momsrapport 2008-01-01 17:53
Beklagar att Ditt meddelande försvann - Tyvärr försvann mitt svar i samma veva :((

Momsen är ju ett sätt för staten att få hjälp av företagarna att inkasera skatt. Både den gamla regeringan och den nuvarande har bedyrat att man ska göra allt för att underlätta det för företagare. Vi ser resultatet i momshanteringen - tidigare med "EUmoms", "Kvartalsrapporter" och nu senast med "omvänd moms". Momshantering är idag ett riktigt virrvarr för företagaren. Ringer man till Skatteverket i en momsfråga då får man ett nytt svar för varje gång man ringer.

I UNI_BAS har vi med en video försökt bringa klarhet i virrvarret och förklara hur alla inställningar ska göras. Det går inte att här i forumet bara enkelt förklara hur man "rattar in" sin momsredovisning. Börja med att titta på videon (kanske t.o.m. mer än en gång). Om det inte klarnar då - ring annars till serviceavdelningen. Momsvideon finner man under Databas/Styrning/moms. Dessutom finns en "Kontrollknapp" under Rapporter/Bokföring/Moms. Ett tryck på den knappen och UNI_BAS kontrollerar om Du ställt in allt rätt. Är något fel, får Du meddelande om detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: momsrapport 2008-01-01 20:59
Hej, tack för det snabba svaret på nyårsdagen!
Skall kolla in videon, har missat den delen...
 Skrivet av:  Mats IP: 90.225.109.108




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =