Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut >>VÄNTA MED BOKSLUTET!! 2007-11-25 09:18
Året är snart slut och nu undrar jag om man måste göra bokslut och vad det innebär egentligen. Jag har under året omsatt några tiotusen kronor. Jag har inte tagit ut någon lön i företaget under året. Vad gäller? Är det överskott jag har i pengar min "lön" eller kan det överföras till nästa år för kommande investeringar?

Jag har enskild firma.
 Skrivet av:  Peter Holm IP: 213.226.66.26



Svar: Bokslut 2007-11-25 12:42
OBS! OBS! OBS!
Tänk inte på bokslut ännu.

Du ska inte tänka på bokslut förrän eventuella avskrivningar etc är bokfört och deklarationen är inlämnad och allt annat för det gamla året är klart. Vänta sedan ytterligare någon månad innan Du slutligen gör bokslut >>> LÅSER BOKFÖRINGEN FÖR DET ÅRET OCK SLÄNGER BORT NYCKLARNA!

Det enda som UNI_BAS gör vid bokslut är:
-Kontrollerar om Du gjort avskrivningar av inventarier (bara om Du aktiverat inventarieboken)
-Nollställer resultatrkonton och för över resultatet till balansräkningen.
-Låser dörren
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Bokslut >>VÄNTA MED BOKSLUTET!! 2007-11-25 22:51
Hej !

Apropå din lön och det som finns kvar i kassan....

Du har under året haft en del inkomster på din firma. Det här är även din inkomst (du hade enskild firma) och det är den inkomsten du skall använda för att ge dig själv mat för dagen och bidra med skatt till vårt gemensamma väl.

Nu kommer finesserna. Varenda öre som du tvingats betala för varuinköp, frakter, försäkringar, facklitteratur osv får räknas av från inkomsten. Det om varulager tappat i värde, och som inventarier och maskiner tappat i värde får också räknas av från inkomsten (dvs avskrivningar). Skillnaden, firmans vinst, är alltså din verkliga inkomst, och den inkomst du skall betala skatt för.

När du sett till att betala skatter (moms, och den egna inkomstskatten och andra skatter/avgifter) så har du förhoppningsvis en slant kvar i firmans kassa.
- ALLT är ditt! - Helt och hållet ditt!
Bokföringsmässigt sett är de här pengarna en skuld som firman har till dig. När du tar ut slantarna så bokför du det hela som ett eget uttag, som vid årsskiftet jämkas mot eventuella egna insättningar.

Om du inte har akut behov av slantarna kan de gott ligga kvar på firmakontot. Du kan då enkelt omvandla tillgångarna i form av pengar till tillgångar i form av maskiner.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare, vars råd inte skall ses som juridiskt vindande.... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192



Svar: Bokslut 2007-11-25 22:54
Hej !

Apropå din lön och det som finns kvar i kassan....

Du har under året haft en del inkomster på din firma. Det här är även din inkomst (du hade enskild firma) och det är den inkomsten du skall använda för att ge dig själv mat för dagen och bidra med skatt till vårt gemensamma väl.

Nu kommer finesserna. Varenda öre som du tvingats betala för varuinköp, frakter, försäkringar, facklitteratur osv får räknas av från inkomsten. Det som varulager tappat i värde, och som inventarier och maskiner tappat i värde får också räknas av från inkomsten (dvs avskrivningar). Skillnaden, firmans vinst, är alltså din verkliga inkomst, och den inkomst du skall betala skatt för.

När du sett till att betala skatter (moms, och den egna inkomstskatten och andra skatter/avgifter) så har du förhoppningsvis en slant kvar i firmans kassa.
- ALLT är ditt! - Helt och hållet ditt!
Bokföringsmässigt sett är de här pengarna en skuld som firman har till dig. När du tar ut slantarna så bokför du det hela som ett eget uttag, som vid årsskiftet jämkas mot eventuella egna insättningar.

Om du inte har akut behov av slantarna kan de gott ligga kvar på firmakontot. Du kan då enkelt omvandla tillgångarna i form av pengar till tillgångar i form av maskiner.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare, vars råd inte skall ses som juridiskt bindande.... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.192




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 10 =