Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kravbrev 2007-10-30 19:31
Om man har en strökund som inte betalat, och jag skriver ut en kravbrevsfaktura så står inte namn och adress på den. Vad är felet?
 Skrivet av:  löven IP: 90.224.91.191



Svar: Kravbrev 2011-10-20 17:41
Ställde en fråga till UniCell häromdagen då jag via telefon köpte strökundsmodulen, den mycket trevliga kvinnan jag pratade med skulle kolla upp detta och återkomma via e-post, jag har dock inte fått svar ännu, så jag kanske kan få svaret här också/istället...

Kan jag skicka krav och räntefaktura till strökund på samma sätt som till en kund som är upplagd i kundregistret?

Tack på förhand
Leif
 Skrivet av:  Leif IP: 80.244.91.19



Svar: Kravbrev 2011-10-20 18:48
Har just testat strökundsmodulen tillsammans med krav och räntemodulen. Om man har allting rätt inställt, då fungerar krav- och räntemodulen fullt ut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228



Svar: Kravbrev 2011-10-21 00:03
Svarar på mitt föregående inlägg, det fungerar alldeles perfekt, och det var nog inte så kryptiskt ändå ;)

Gillar verkligen detta program, får dessutom feedback av mina kunder på att jag har väldigt snygga och proffsiga fakturor... Strökundsmodulen är med bekräftelsen av att detta fungerar fullständigt perfekt för mig och min verksamhet...

/Leif
 Skrivet av:  Leif IP: 80.244.91.19



Svar: Kravbrev 2011-10-20 23:36
Det tycker jag låter alldeles förträffligt, och med allting rätt inställt utgår jag från att du menar samma inställningar som för kunder i kundregistret med förbockade "krav" & "Ränta" fält på strökund...

Men när jag bokfört betalningen försvinner ju kunden ur systemet, det blir ju lite av ett moment 22, hur räntefakturerar jag då denna kund?

Är det andra systemparametrar som ska sättas upp?

Ni är lite kryptiska i ert svar tycker jag.

/Leif
 Skrivet av:  Leif IP: 80.244.91.19



Svar: Kravbrev 2011-10-22 08:57
"Men när jag bokfört betalningen försvinner ju kunden ur systemet, det blir ju lite av ett moment 22, hur räntefakturerar jag då denna kund? "

Nej, Nej, Ja, och Ja, men nej! Det är just detta som är det fina med kråksången.
1 - Strökunden finns kvar - du använder ju samma kundnumer på ALLA strökunder.
2 - Adressen kommer istället att följa fakturan.

Om Du går till Rapporter/Kunder/Spåra fakturor, då får du i listan alla OBETALDA fakturor. Spelar ingen roll om det är strökunder eller inte.
Om Du i överkant istället för "Obetalda" väljer "Betalda" eller "Alla", ja då dyker alla obetalda eller alla fakturor upp i listan - även dina betalda strökundsfakturor.

Vitsen med strökundsmodulen är att man ska kunna fakturera utan att lägga in kunden i kundregistret, men ändå ha kunduppgifterna kvar i ett litet hörn av programmet. Krav och räntemodulen letar även i "hörnet" efter sent betalade fakturor.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.228




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =